Proseminarium kulturoznawcze II 09-grPKU-DL22
Historyczny rys emigracji do czasów współczesnych. Przyczyny i skutki emigracji. Charakterystyka pojęć; Ustawa emigracyjna i integracyjna. Omówienie głównych założeń; Strategie integracyjne RFN-u; Gastarbeiterzy w Niemczech. Wzbogacenie (inter)kulturowe?; Aktualne doniesienia nt. integracji i problemów z nią związanych w krajach niemieckojęzycznych; Rodzina. Typy modeli rodzinny w Niemczech. Analiza porównawcza od powstania RFN-u; Nierówność płci? Problemy z dyskryminacją zawodową kobiet; Omówienie przyczyn spadku dzietności kobiet w krajach niemieckojęzycznych; Aktualne doniesienia nt. polityki (pro)rodzinnej; równouprawnienia zawodowego kobiet w krajach niemieckojęzycznych; Media. Historyczny przegląd rozwoju mediów audiowizualnych w Niemczech po 1945r.; Rola, zadania i wkład mediów audiowizualnych w procesie budowania społeczeństwa obywatelskiego; Charakterystyka prasy niemieckiej. Typy i nachylenie polityczno-światopoglądowe ośrodków opiniotwórczych
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
zna podstawowe tematy, pojęcia i zagadnienia dotyczące badań kulturoznawczych z obszaru kulturowego języka niemieckiego w zakresie wybranych tematów; orientuje się we współczesnym życiu kulturalnym, politycznym i społecznym obszaru kulturowego języka niemieckiego w zakresie wybranych tematów; ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat wybranych polityczno-społecznych zagadnień po 1945 roku; umie samodzielnie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem słowników, leksykonów oraz innych tradycyjnych i multimedialnych źródeł informacji a także potrafi analizować, oceniać i selekcjonować informacje z różnych źródeł; formułuje krytyczne sądy na temat omawianych zagadnień w języku niemieckim; potrafi merytorycznie i fachowo argumentować oraz formułować wnioski z wykorzystaniem poglądów innych autorów w języku niemieckim; ma świadomość różnorodności kulturowej i światopoglądowej; przygotowuje wystąpienia ustne w języku niemieckim na wybrane tematy obowiązujące na zajęciach
Kryteria oceniania
wystąpienia studenta i wypowiedzi na wybrany temat; aktywność studenta w dyskusji; rozwiązywanie zadań i wykonywanie schematów z wykorzystaniem zdobytej wiedzy merytorycznej i słownictwa fachowego oraz prezentowanie ich w plenum; zebranie argumentów i przestawienie ich w plenum; prezentacja i ocena krótkiego referatu; kolokwium zaliczeniowe
Literatura
Bedürftig Friedemann: Lexikon Deutschland nach 1945; Hamburg 1996; Glaser Hermann: Kleine Kulturgeschichte der Bundesrepublik Deutschland 1945-1989; Bonn 1991 und ders.: Deutsche Kultur 1945 - 2000; Bonn 2000; Korte Karl-Rudolf (Hrsg.): Deutschland-TrendBuch. Fakten und Orientierungen; Bonn 2001; Lieser-Triebnigg Erika, Manipel Siegfried: Kultur im geteilten Deutschland; Berlin 1984; Meyn Hermann: Massenmedien in der Bundesrepublik Deutschland; Berlin 1996; Niemcy współczesne. Zarys encyklopedyczny, Instytut Zachodni; Poznań 1999; Wilke Juergen (Hrsg.): Mediengeschichte der Bundesrepublik Deutschland; Bonn 1999; Wingen Max: Familienpolitik. Grundlagen und aktuelle Probleme; Bonn 1997; Wehler Hans-Ulrich: Deutsche Gesellschaftsgeschichte, Bundesrepublik und DDR 1949-1990; Bonn 2009; teksty wybrane przez wykładowców z prasy i literatury niemieckiej, dostosowane do tematyki zajęć i każdorazowo udostępniane studentom
Polecane strony internetowe: www.migration-info.de ; www.bundestag.de ; www.zuwanderung.de ; www.bmi.bund.de ; www.dw-world.de ; www.bpb.de/themen/gesellschaft/migration/migrationindeutschland
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: