Proseminarium kulturoznawcze I 09-grPKU-DL12
pojęcie kultury politycznej; pojęcie demokracji pośredniej i bezpośredniej; rozwój demokracji w Niemczech, Austrii i Szwajcarii po roku 1945; symbole narodowe krajów niemieckiego obszaru językowego; federalizm w Niemczech, Austrii i Szwajcarii; system polityczny Niemiec; system polityczny Austrii; system polityczny Szwajcarii;
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu omawianych tematów; zna podstawowe tematy, pojęcia i zagadnienia dotyczące omawianych kwestii w krajach niemieckiego obszaru językowego; wyszukuje informacje dot. omawianych kręgów tematycznych wykorzystując różne źródła niemieckojęzyczne; potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów typowych dla rozwoju omawianych zagadnień w krajach niemieckiego obszaru językowego; formułuje krytyczne sądy na temat omawianych zagadnień w języku niemieckim stosując poprawną językowo argumentację innych; przygotowuje wystąpienia ustne w języku niemieckim na wybrane tematy obowiązujące na zajęciach zachowując poprawność językową (gramatyczną, leksykalną, fonetyczną); ma umiejętności językowe w zakresie omawianej tematyki i potrafi wypowiadać się na te tematy w j. niemieckim; śledzi bieżące trendy dot. omawianych kręgów tematycznych, wykorzystując do tego celu różne media; ma świadomość różnorodności kulturowej i otwartości wobec inności;
Kryteria oceniania
aktywność studenta w dyskusji; ocena ustnych wypowiedzi studenta na zajęciach, ocena zdobytych umiejętności na teście pisemnym; merytoryczna i językowa ocena prezentacji studentów na zajęciach; sprawdzanie opanowania wiedzy i umiejętności podczas wypowiedzi ustnych, przy rozwiązywaniu zadań w trakcie trwania zajęć oraz na teście pisemnym; sprawdzanie znajomości bieżących trendów podczas dyskusji i wypowiedzi ustnych studentów na zajęciach i na teście pisemnym; sprawdzenie uwzględnienia różnorodności perspektyw w ocenie problemu w wypowiedziach ustnych w trakcie trwania zajęć i na teście pisemnym;
Literatura
Małgorzata Grzywacz/Justyna Krauze: Auf einen Blick. Elemente politischer Kultur im deutschen Sprachraum; Poznań 2006; Jerzy Serczyk, Włodzimierz Zientara: Politische Geschichte der Staaten des deutschsprachigen Raumes 1945-1990; Oswald Sigg: Die politischen Institutionen der Schweiz; Regensdorf, Zürich 1988; Fried Esterbauer: Das politische System Österreichs; Graz 1995; Otto Freundl, Fritz Blumöhr, Peter März: Die politische Ordnung in Deutschland; München 1994.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: