Kultura i realia rosyjskiego obszaru językowego 09-grKRROJ-DL11
Rosja na mapie świata: uwarunkowania geograficzne i przyrodnicze; symbole państwowe; podział terytorialny; duchowość rosyjska wobec cywilizacji zachodniej – omówienie problemu w oparciu o film dokumentalny W. Herzoga „Głosy z głębin”; mitologia słowiańska: ważniejsze bóstwa i związane z nimi święta (demonologia, wierzenia, zwyczaje ludowe); Chrześcijaństwo na Rusi: geneza, znaczenie reform patriarchy Nikona; istota prawosławia: obrzędy, liturgia, utensylia (tj. święte przedmioty) cerkiewne; podstawy teologii ikony: kanony ikonograficzne, rola ikonopisarza. Analiza ikony Trójcy Świętej A. Rublowa; budowa cerkwi prawosławnej, funkcja ikonostasu; architektura sakralna i świecka na przykładzie zabytków Moskwy; style architektoniczne w Petersburgu; struktura symboliczna tradycyjnej izby słowiańskiej; sztuka użytkowa: rzemiosło folklorystyczne, rosyjskie stroje narodowe; malarstwo przełomu XIX i XX wieku: estetyczne poszukiwania W. Kandinsky’ego, K. Malewicza, M. Chagall’a; wielcy kompozytorzy rosyjscy i ich utwory: twórczość P. Czajkowskiego, A. Skriabina, Rachmaninowa, S. Prokofiewa; balet: sylwetki artystyczne W. Niżyńskiego, A. Pawłowej, M. Plisieckiej oraz S. Diagilewa; film: ważniejsze wydarzenia w historii kinematografii radzieckiej
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
student/ka rozumie, a także prawidłowo stosuje pojęcia niezbędne dla opisu realiów przyrodniczych, symboli państwowych i różnorodnych znaków/aspektów dziedzictwa artystycznego Rosji; rozpoznaje i potrafi scharakteryzować geopolityczne, etnograficzne oraz mentalnościowo-religijne wyróżniki Słowiańszczyzny Wschodniej ; zna przełomowe stadia rozwoju zarówno duchowej, jak i materialnej kultury rosyjskiej; potrafi określić znaczenie omawianych zjawisk kulturotwórczych w perspektywie historycznej; analizuje fenomeny duchowości rosyjskiej w oparciu o materiały naukowo-badawcze; potrafi samodzielnie formułować sądy/ wnioski dotyczące kulturowej specyfiki i realiów funkcjonowania rosyjskiego obszaru językowego; wykorzystuje zdobytą wiedzę w ramach pracy zespołowej (współtworzy w zespole i przedstawia publicznie prezentację podczas zajęć, aktywnie uczestniczy w dyskusjach grupowych)
Kryteria oceniania
ocena wypowiedzi studentów, rozwiązywanie quizów, prezentacja multimedialna, test końcowy
ocena końcowa jest średnią ocen otrzymanych za wykonaną prezentację oraz złożony test pisemny
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – wystarczająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niewystarczająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
J. H. Billington, Ikona i topór. Historia kultury rosyjskiej, przeł. J. Hunia, Kraków 2007; Rosjoznawstwo. Wprowadzenie do studiów nad Rosją, red. L. Suchanek, Kraków 2004; W. Biełousowa, A. Markunas, W mirie kulturologiczeskich poniatij, idiej, naprawlenij, Poznań 2004; J. Dobrowolski, Tury po Rossii, Warszawa 2003; Kultura rosyjska. Postacie, Wydarzenia, Symbole, Daty, red. E. Małek, J. Wawrzyńczyk, Warszawa 2001; J. Łotman, Kultura i eksplozja, przeł. B. Żyłko, Warszawa 1999; M. Quenot, Ikona okno ku wieczności, przeł. H. Paprocki, Białystok 1997; A. Markunas, Istoki i suszcznost’ russkogo prawoslawija. Chriestomatija, Poznań 1994.; A. Gieysztor, Mitologia Słowian, Warszawa 1980.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: