Kultura antyczna 09-grKA-DL11
WPROWADZENIE DO KULTURY ANTYCZNEJ: zakres czasowy i terytorialny literatury antycznej; podział na epoki (wieloznaczność terminu klasyczny); główni przedstawiciele, stan zachowania literatury antycznej, tradycja bezpośrednia i pośrednia, oralność, papirusy, kodeksy, nowożytność a literatura klasyczna, języki kultury antycznej
ŚWIAT EPOSÓW HOMERA;
RELIGIA W SPOŁECZEŃSTWACH ANTYCZNYCH;
MITOLOGIA ANTYCZNA;
SPOŁECZEŃSTWO GRECJI I DEMOKRACJA;
RZYMSKA REPUBLIKA;
TEATR W GRECJI I RZYMIE – TRAGEDIA: geneza tragedii, od Tespisa do agonów teatralnych; teatralia – kostiumy, maski, scena, dekoracje; budowa tragedii i jej składniki: katharsis, perypetia, rozpoznanie, Ajschylos, Sofokles, Eurypides; tragedia w Rzymie: crepidata, praetexta
TEATR W GRECJI I RZYMIE – KOMEDIA: geneza komedii, podział na starą, średnią i nową; Arystofanes, Menander; odmiany komedii rzymskiej: palliata, togata i atellana; Plaut, Terencjusz
PRZESZŁOŚĆ JAKO PRZEDMIOT WIARY? ANTYCZNE WIZJE PRZESZŁOŚCI: Odmiany historiografii: biografie, monografie, pamiętniki, annales, historiae; postaci najsłynniejszych historyków: Herodot, Tukidydes, Liwiusz, Tacyt, Cezar, Plutarch, Swetoniusz
GATUNKI POEZJI GRECKIEJ: Liryka grecka:najważniejsze gatunki poezji greckiej okresu archaicznego i ich twórcy; hymn, pean, epithalamion, tren, anakreontyk, elegia, jamb; Safona, Tyrtajos, Anakreont, Pindar; liryka aleksandryjska; początki filologii, pierwsze biblioteki, Muzejon, Teokryt, Kallimach
RZYMSKA POEZJA EPOKI AUGUSTA: polityka Augusta i osoba Mecenasa, Wergiliusz – wskrzeszenie dawnych rzymskich cnót, Horacy – złoty środek, Owidiusz – pochwała miłości
MIT ZAŁOŻYCIELSKI RZYMU FUNDAMENTEM SPOŁECZEŃSTWA EUROPEJSKIEGO
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Student ma podstawową wiedzę o naturze, rozwoju i historycznych uwarunkowaniach systemów społecznych i ustrojów politycznych starożytnej Grecji i Rzymu. Ma podstawową wiedzę o religiach i mitologiach świata antycznego. Ma podstawową wiedzę o literaturze antycznej (greckiej i rzymskiej) obejmującą jej periodyzację, genologię oraz klasyczne kanony twórców. Ma podstawową wiedzę o teatrze antycznym jako instytucji. Potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu kultury starożytnej. Potrafi scharakteryzować wybrane zjawiska i dzieła kultury starożytnej. Potrafi odnieść twórczość artystyczną do społecznego, kulturowego i religijnego. Ma świadomość ciągłości kulturowej i wynikającej stąd odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Europy i kraju.
Ma świadomość wagi tradycji kultury i myślenia historycznego dla rozumienia i kreowania rzeczywistości społecznej.
Kryteria oceniania
ocena poprawności materiału przygotowanego przez studenta , test
W celu uzyskania zaliczenia przedmiotu wymagane są:
- obecność i aktywność na zajęciach,
- przygotowanie do zajęć,
- zaliczenie kolokwium końcowego (test).
Kryteria oceny:
• 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne,
• 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne,
• 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne,
• 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami,
• 3,0 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami,
• 2,0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
Od 91% punktów ocena 5,0
Od 81% punktów ocena 4,5
Od 71% punktów ocena 4,0
Od 61% punktów ocena 3,5
Od 51% punktów ocena 3,0
Literatura
* E. Wipszycka, Cywilizacja starożytna. Podręcznik dla szkół średnich. Wersja rozszerzona, Warszawa 2000.
• S. Stabryła, Zarys kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2007.
• E. Wipszycka, O starożytności polemicznie, Warszawa 1994.
• Rzym i my. Wprowadzenie do literatury i kultury łacińskiej, przekł. I. Lewandowski, W.M. Malinowski, Poznań 2009.
• Z. Kubiak, Literatura Greków i Rzymian, wyd. dowolne.
• Z. Kubiak, Mitologia Greków i Rzymian, wyd. dowolne.
• K. Marciniak, Mitologia grecka i rzymska, Warszawa 2010.
• O. Jurewicz, L. Winniczuk, Starożytni Grecy i Rzymianie w życiu prywatnym i państwowym, Warszawa 1970
Zalecane fragmenty tekstów literackich zostaną podane na zajęciach
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: