Historia literatury niemieckiej 09-grHLNIEk-DL44
Literatura i komunikacja literacka pierwszych lat powojennych na tle wydarzeń politycznych i społeczno-kulturowych
Podział Niemiec i jego konsekwencje dla formowania się systemów komunikacji literackiej w RFN i NRD
Główne linie rozwoju literatury w RFN
Literatura NRD
Powojenna literatura austriacka
Niemieckojęzyczna literatura szwajcarska
Obrachunki z niemiecką przeszłością (nazizm, podział Niemiec, upadek NRD)
Literatura wobec zjednoczenia Niemiec
Literatura wobec wyzwań współczesności (w szczególności społeczeństwa wielokulturowego) w państwach niemieckiego obszaru językowego
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
student/ka rozpoznaje kluczowe zjawiska w literaturze i kulturze niemieckiego obszaru językowego po roku 1945
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową na temat wybranych zagadnień powojennej literatury niemieckiej, austriackiej i szwajcarskiej
analizuje procesy i zjawiska literackie i kulturowe omawianego okresu z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla badań literackich
formułuje samodzielne i krytyczne sądy w języku niemieckim na temat omawianych utworów i zjawisk literackich
wyszukuje, selekcjonuje i analizuje informacje dotyczące omawianych zagadnień z wykorzystaniem różnych źródeł (tradycyjnych i multimedialnych)
przejawia refleksyjną postawę wobec języka i dbałość o kulturę słowa
wykazuje się otwartością wobec różnorodności kulturowej i światopoglądowej
Kryteria oceniania
Ocena aktywności w dyskusji, test ze znajomości lektur, pisemna praca zaliczeniowa: forma w gestii prowadzącego: praca semestralna lub kolokwium zaliczeniowe,
Pisemna praca zaliczeniowa do wyboru prowadzącego: praca semestralna, kolokwium:
Zgodność z tematem; właściwy dobór źródeł; umiejętna analiza omawianych zjawisk w oparciu o poprawnie przytaczaną literaturę przedmiotu; właściwa struktura i argumentacja; dobór adekwatnych środków językowych; poprawność językowa; poszanowanie własności intelektualnej.
Ocena aktywności w dyskusji: częstotliwość wypowiedzi, trafność przytaczanych argumentów, adekwatność środków językowych, otwartość na opinie innych, zaangażowanie w pracę w grupach
Skala ocen dla pisemnej pracy zaliczeniowej i testu z lektur:
5,0 znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,5 wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne na poziomie bardzo dobrym
4,0 wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne na poziomie dobrym
3,5 zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3,0 zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2,0 niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Literatura prymarna:
Literatura wskazana przez prowadzącą/prowadzącego na pierwszych zajęciach w semestrze, w oparciu o „Kanon lektur” dostępny na stronie Instytutu Filologii Germańskiej (http://www.germanistyka.amu.edu.pl/ (zakładka „Studia stacjonarne”).
Literatura sekundarna:
Literatura wskazana przez prowadzącą/prowadzącego, przykładowo: H.L. Arnold (Hg.), Die deutsche Literatur 1945-1960, 4 Bde., München 1995; E. Bahr (Hg.), Geschichte der deutschen Literatur, 3. Band: Vom Realismus bis zur Gegenwartsliteratur, Tübingen 1988; V. Žmegac, Geschichte der deutschen Literatur vom 18. Jahrhundert bis zur Gegenwart, 3. Band: 1918-1980, Königstein - Ts. 1984; W. Emmerich, Kleine Literaturgeschichte der DDR, Frankfurt am Main 1989; W. Barner, Geschichte der deutschen Literatur von 1945 bis zur Gegenwart, München 1994; H. Wiegemann, Die deutsche Literatur des 20. Jahrhunderts, Würzburg 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: