Historia literatury niemieckiej I 09-grHLNIEk-DL14
Literatura krajów niemieckiego obszaru językowego od początków piśmiennictwa do okresu oświecenia
Literatura niemiecka w okresie oświecenia
Literatura niemiecka epoki „Burzy i naporu”
Literatura klasyki weimarskiej
Literatura niemiecka epoki romantyzmu
Biedermeier, Junges Deutschland i okres przedmarcowy
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
student/ka zna i rozumie kluczowe fakty i zjawiska w literaturze i kulturze niemieckiego obszaru językowego od początków piśmiennictwa do roku 1848
ma uporządkowaną wiedzę na temat wybranych zagadnień i podstawowej terminologii literatury niemieckiego obszaru językowego od początków piśmiennictwa do roku 1848
wyszukuje, analizuje i selekcjonuje informacje z różnych źródeł (tradycyjnych i multimedialnych) w odniesieniu do tematyki prowadzonych zajęć
formułuje krytyczne sądy na temat analizowanych utworów, zjawisk literackich i kulturowych z zakresu literatury niemieckiego obszaru językowego od początków piśmiennictwa do roku 1848
przejawia refleksyjną postawę wobec języka i dbałość o kulturę słowa
wykazuje się otwartością wobec innych kultur i światopoglądów
Kryteria oceniania
Ocena aktywności studenta w dyskusji, pisemna praca zaliczeniowa - może mieć formę pracy semestralnej lub kolokwium zaliczeniowego, egzamin pisemny
Ocena z egzaminu pisemnego i prac zaliczeniowych (zgodność z tematem, właściwy dobór źródeł, właściwa struktura i argumentacja, dobór adekwatnych środków językowych, poprawność językowa):
• 5,0 (91-100%) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
• 4,5 (85- 90%) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
• 4,0 (76-84%) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
• 3,5 (71-75%) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
• 3,0 (60-70%) - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
• 2,0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
Literatura
‒ Literatura prymarna:
patrz „Kanon lektur” (część 1) dostępny na stronie internetowej Instytutu Filologii Germańskiej (http://www.germanistyka.amu.edu.pl/ (zakładka „Materiały dydaktyczne”). Literatura prymarna dostępna w Bibliotece Filologicznej Novum i Bibliotece Uniwersyteckiej. Szczegółowy plan zajęć wraz z listą omawianych lektur student otrzymuje podczas pierwszych zajęć w semestrze.
‒ Literatura sekundarna:
Literatura wskazana na pierwszych zajęciach przez prowadzącego, dostępna w Bibliotece Filologicznej Novum i Bibliotece Uniwersyteckiej, przykładowo:
Baumann, B., Oberle. B.: Deutsche Literatur in Epochen, München 1985 (i kolejne wydania); Best, O. F., Schmitt, H.-J. (Hrsg.): Die deutsche Literatur. Ein Abriß in Text und Darstellung in 16 Bänden, Bd. 1-10, Stuttgart (wszystkie wydania);
Borries, E. u. E. v.: Deutsche Literaturgeschichte, Bd. 1-5, München 1991 (i kolejne wydania); Glaser, H. A. (Hrsg.): Deutsche Literatur. Eine Sozialgeschichte. Von den Anfängen bis zur Gegenwart. Reinbek 1980-1982;
Karolak Cz., Kunicki W., Orłowski H.: Dzieje kultury niemieckiej. Warszawa 2006 (i kolejne);
Szyrocki M.: Dzieje literatury niemieckiej. Podręcznik. T. 1. Warszawa 1969.
Žmegač, V. (Hrsg.): Geschichte der deutschen Literatur vom 18. Jh. bis zur Gegenwart. Königstein 1984, Bd. 2.1, 2.2
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: