Gramatyka współczesnego języka rosyjskiego IV 09-grGWJRk-DL46
Miejsce morfologii w gramatycznym systemie języka. Pojęcie znaczenia, formy i kategorii gramatycznej. Autosemantyczne i synsemantyczne części mowy i relacje między nimi; Rzeczownik jako część mowy. Kategorie gramatyczne i leksykalno-gramatyczne rzeczowników oraz typy ich odmiany. Substantywizacja przymiotników; Przymiotnik jako część mowy. Leksykalno-gramatyczne klasy przymiotników. Kategoria liczby, rodzaju i przypadka przymiotników rosyjskich. Stopniowanie przymiotników. Pełne i krótkie formy przymiotników; Liczebnik jako część mowy. Leksykalno-gramatyczne klasy liczebników. Odmiana liczebników i ich związki z innymi częściami mowy; Zaimek jako część mowy. Typy zaimków. Schematy odmiany zaimków; Czasownik jako część mowy. Bezosobowa forma czasownika i jej znaczenia. Kategorie gramatyczne czasowników. Odmiana czasowników w czasie teraźniejszym i przeszłych. Czasowniki bezosobowe i kategoria stanu; Imiesłów jako część mowy. Rodzaje, tworzenie i odmiana imiesłowów. Adiektywizacja i substantywizacja imiesłowów; Przysłówek jako część mowy. Leksykalno-gramatyczne klasy przysłówków. Tworzenie i stopniowanie przysłówków; Przyimek jako synsemantyczna część mowy. Klasyfikacja i użycie przyimków; Spójnik jako część mowy. Typy spójników i ich funkcje składniowe; Partykuła jak część mowy. Klasyfikacja i znaczenie partykuł; Wykrzyknik jako część mowy. Znaczeniowa klasyfikacja wykrzykników.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
student/ka zna podstawowe terminy z zakresu morfologii obejmujące autosemantyczne i synsemantyczne części mowy; posiada wiedzę o kategoriach gramatycznych poszczególnych części mowy oraz potrafi wyróżniać je w tekstach; analizuje i rozpoznaje różne typy odmiany, dostrzegając nieregularności; prawidłowo odmienia poszczególne części mowy; prawidłowo analizuje poszczególne części mowy w zdaniach; potrafi dobierać właściwe typy odmiany wyrazów prawidłowo uwzględniając rodzaj, liczbę, przypadek i inne kategorie gramatyczne; rozpoznaje wyrazy odmienne i nieodmienne i potrafi je zanalizować z punktu widzenia morfologii; korzysta ze źródeł bibliograficznych w języku polskim i rosyjskim; stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu własnych wypowiedzi ustnych i pisemnych, jest zorientowany na poprawność gramatyczną wypowiedzi
Kryteria oceniania
aktywne uczestnictwo w zajęciach; test; zaliczenie końcowe pisemne lub ustne do wyboru prowadzącego; egzamin ustny
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – wystarczająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niewystarczająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Gramatyka współczesnego języka rosyjskiego, pod red. A. Bartoszewicza i J. Wawrzyńczyka, cz. 1-4, Warszawa 1986-1987; Cz.Lachur, Współczesny język rosyjski. System gramatyczny (z ćwiczeniami), Opole 2002; Русская грамматика, под ред. Н.Ю. Шведовой, т. I, Москва 1980; S. Bałut, A. Bielanin, Совревенный русский язык. Словообразование. Морфология. Ćwiczenia z komentarzem cz. II, Rzeszów 1998; Н.С. Валгина, Д.Э. Розенталь, Современный русский язык. Морфология, Москва 1979.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: