Gramatyka współczesnego języka rosyjskiego II 09-grGWJRk-DL26
Przedmiot fonetyki. Pojęcie systemu w fonetyce. Podstawowe jednostki fonetyczne. Jednostki segmentalne i supersegmentalne, zasada ich rozróżniania;
Akustyczna klasyfikacja dźwięków mowy oraz ich artykulacyjna charakterystyka. Narządy mowy i ich praca artykulacyjna;
System samogłosek rosyjskich. Samogłoski pod akcentem i w pozycji nieakcentowanej. Zjawisko redukcji jakościowej i ilościowej samogłosek nieakcentowanych;
System spółgłosek rosyjskich. Spółgłoski twarde i miękkie, dźwięczne i bezdźwięczne;
Podział wyrazu fonetycznego na sylaby. Sylaby otwarte i zamknięte;
Charakterystyka akcentu rosyjskiego. Rodzaje akcentu rosyjskiego;
Transkrypcja fonetyczna. Podstawowe zasady ortoepiczne;
Pojęcie morfu i morfemu. Typy morfemów. Podzielność wyrazu a pochodność. Wyrazy podzielne i niepodzielne slowotwórczo. Podstawa słowotwórcza;
Motywacja. Sposoby tworzenia wyrazów w słowotwórstwie współczesnego języka rosyjskiego;
Typ słowotwórczy. Gniazdo derywacyjne. Para słowotwórcza;
Sposoby słowotwórcze poszczególnych części mowy: rzeczowników, przymiotników czasowników i przysłówków;
Leksyka języka rosyjskiego jako system. Paradygmatyczne związki wyrazów w systemie leksykalnym;
Wyraz jako jedność formy i treści. Znaczenie leksykalne wyrazu (typy znaczeń). Struktura znaczeniowa wyrazu. Wieloznaczność wyrazu;
Nacechowanie ekspresywne, emocjonalne i stylistyczne wyrazu. Podstawowe style języka rosyjskiego;
Charakterystyka leksyki rosyjskiej z punktu widzenia jej pochodzenia. Leksyka ogólnie używana i ograniczona w użyciu. Aktywny i pasywny zasób wyrazów współczesnego języka rosyjskiego;
Frazeologia rosyjska. Typologia frazeologizmów współczesnego języka rosyjskiego.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka:
Prawidłowo odróżnia dźwięki od ich zapisów graficznych (liter);
Rozumie i stosuje podstawowe terminy z zakresu fonetyki, fonologii, morfemiki, słowotwórstwa oraz leksykologii; rozróżnia i określa poszczególne rodzaje jednostek gramatycznych; potrafi ujawnić ich właściwości formalne i funkcyjne;
Zna miejsce, sposób powstawania i prawidłowo artykułuje poszczególne dźwięki oraz stosuje w praktyce zasady upodobnienia (asymilacji) i redukcji (jakościowej i ilościowej) dźwięków. Potrafi dzielić wyrazy na sylaby;
Prawidłowo akcentuje wyrazy oraz zna zasady rosyjskiego akcentu wyrazowego. Potrafi wykonać zapis fonetyczny (transkrypcję) tekstu rosyjskiego;
Rozumie zjawiska językowe zachodzące w rosyjskim słowotwórstwie oraz posiada umiejętność przeprowadzenia analizy morfemowej i słowotwórczej; potrafi wyodrębnić w wyrazie podstawę słowotwórczą i określić jej rodzaj; potrafi określić wyrazy podzielne i niepodzielne słowotwórczo;
Swobodnie porusza się w hierarchicznym systemie słowotwórstwa synchronicznego: rozumie pojęcie pary słowotwórczej, paradygmatu słowotwórczego, gniazda słowotwórczego i typu słowotwórczego oraz sposobu słowotwórczego;
Posiada wiedzę o aktywnych procesach zachodzących w słowotwórstwie poszczególnych części mowy: rzeczowników, przymiotników, czasowników i przysłówków;
Posiada wiedzę o leksyce języka rosyjskiego jako systemie, o związkach wyrazów w systemie leksykalnym współczesnego języka rosyjskiego. Potrafi określić znaczenie leksykalne oraz typy znaczeń leksykalnych wyrazu;
Potrafi odróżnić i scharakteryzować leksykę ogólnie używaną i ograniczoną w użyciu oraz ocenić aktywny i pasywny zasób wyrazów we współczesnym języku rosyjskim;
Posiada podstawową wiedzę o frazeologii rosyjskiej jako odrębnej dyscyplinie językoznawczej. Umie rozróżniać zasadnicze typy frazeologizmów;
Posiada umiejętność klasyfikowania oraz tworzenia par (szeregów) antonimicznych, synonimicznych, homonimicznych i paronimicznych;
Potrafi wyróżnić w wyrazach nacechowanie ekspresywne, emocjonalne i stylistyczne;
Potrafi korzystać ze źródeł leksykograficznych przy opracowywaniu określonych zagadnień językoznawczych.
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach, testy cząstkowe i zaliczenie końcowe
Na ocenę zaliczeniową składają się testy cząstkowe, obejmujące najważniejsze przypadki omawianych treści programowych, oraz zaliczenie końcowe, które może mieć formę pisemną lub ustną; ocena zaliczeniowa jest średnią wszystkich pozytywnych ocen studenta.
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – wystarczająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niewystarczająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Zalecana lista lektur do wyboru:
1. S. Grzybowski, Podstawy fonetyki rosyjskiej dla Polaków, Warszawa 1983.
2. Gramatyka współczesnego języka rosyjskiego, pod red. A. Bartoszewicza i J. Wawrzyńczyka, cz. 1-4, warszawa 1986-1987.
3. S. Grzybowski, Zarys fonetyki opisowej języka rosyjskiego (wraz z ćwiczeniami), Toruń 2007.
4. A. Mirowicz, Gramatyka opisowa języka rosyjskiego, cz. 1, Warszawa 1975.
5. M. Olechnowicz, Akcent rosyjski, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1977.
6. E. Bałałykina, A. Bartoszewicz, G. Nikołajew, Słowotwórstwo rosyjskie dla Polaków,Warszawa 1987.
7. L. Jochym-Kuszlikowa, E. Kossakowska, Zarys słowotwórstwa rosyjskiego dla Polaków, Warszawa 1990.
8. Н.А. Николина, Словообразование современного русского языка, Москва 2005.
9. Cz. Lachur, Współczesny język rosyjski. System gramatyczny, (z ćwiczeniami), Opole 1998.
10. Л.Л. Касаткин, Современный русский язык. Фонетика, Москва 2006.
11. Р. И. Аванесов, Русское литературное произношение, Москва 1984.
12. Е.А. Земская, Современный русский язык. Словообразование, Москва 2006 (lub 1973, 2005).
13. Е.А. Земская, Словообразование как деятельность, Москва 1992.
14. В.Н. Немченко, Современный русский язык. Словообразование, Москва 1984.
15. Русская разговорная речь, ответ. ред. Е.А. Земская, Москва 1973.
16. Н.М. Шанский, Очерки по русскому словообразованию, Москва 2005 (lub 1968).
17. Г.А. Николаев, Лекции по русскому словообразованию, Казань 2009.
18. З.А. Потиха, Современное русское словообразование, Москва 1970.
19. М.И. Фомина, Современный русский язык. Лексикология, Москва 1983 (lub 1978).
20. Cовременный русский язык. Теория. Анализ языковых единиц, ч. I, II, под ред. Е.И. Дибровой, Москва 2008.
21. Н.М. Шанский, Фразеология современного русского языка, Москва 1985.
22. Н.М. Шанский, Русский язык. Лексика. Словообразование, Москва 1975.
23. Русская грамматика, под ред. Н.Ю. Шведовой, т. 1, Москва 1980.
24. Краткая русская грамматика, под ред. Н.Ю. Шведовой и В.В. Лопатина, Москва 1989.
25. Л.В. Николенко, Лексикология и фразеология современного русского языка, Москва 2005.
26. Краткий справочник по современному русскому языку, под ред. П.А. Леканта, Москва 1995.
27. В.Д. Лютикова, Русский язык. Нормы произношения и ударения, Москва 2009.
28. В.В. Дубичинский, Лексикография русского языка, Москва 2009.
29. Л.С. Филиппова, Современный русский язык. Морфемика. Словообразование, Москва 2009.
30. З.А. Потиха, Как сделаны слова в русском языке (Справочник служебных морфем), Ленинград 1974.
31. В.Н. Мусатов, Русский язык. Морфемика. Морфонология. Словообразование, Москва 2010.
32. А.Я. Шайкевич, Введение в лингвистику, Москва 2005.
33. Современный русский язык, под ред. В.А. Белошапковой, Москва 1997.
34. Современный русский язык, под ред. Д.Э. Розенталя, ч. 1, Москва 1979.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: