Dzieje prawosławia Słowian Wschodnich w tradycji Kijowsko-Moskiewskiej 09-grDPSW-DL11
zjawisko więzi kulturowo-zwyczajowych chrześcijaństwa i innych religii monoteistycznych; powstanie i rozpowszechnienie się chrześcijaństwa, rodzaj oddziaływania i przenikania powszechnego; kontekst dziejowy chrztu Rusi i zarys historii prawosławia słowiańskiego; struktura sakramentalna i dogmatyczna prawosławia; zasada świąt ruchomych i stałych w prawosławiu; elementy architektury i wystroju wnętrza Cerkwi; forma ikonografii religijnej; ustrój hierarchiczny i organizacyjny; struktura nabożeństw prawosławnych; rzeczywistość kultu liturgicznego i obecność symboli; charakter obrzędów, tradycji i zwyczajów; problematyka dialogu katolicko-prawosławnego; relacje prawosławia rosyjskiego z tradycyjnym podmiotami prawosławnymi w świecie; współczesne prawosławie a katolicyzm i protestantyzm
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
student/ka zna, prawidłowo definiuje i stosuje terminy niezbędne dla rozumienia specyfiki prawosławia na tle innych religii i konfesji; zna ważniejsze zagadnienia z zakresu problematyki współczesnego prawosławia kijowsko-rosyjskiego; posiada poszerzoną wiedzę na temat prawosławia ugruntowanego na bazie prawdy objawionej i pierwotnej tradycji chrześcijańskiej oraz analizuje i ocenia; potrafi określić ilość i znaczenie sakramentów, dogmatów, świąt, wyglądu cerkwi, ikonografii, hierarchii cerkiewnej, rodzaju nabożeństw i docenia wartość dziedzictwa; umie samodzielnie formułować wnioski, dotyczące różnic i podobieństw pomiędzy prawosławiem a katolicyzmem i innymi konfesjami w ważnych sferach życia religijnego
Kryteria oceniania
Korekta wypowiedzi studenta, kolokwium pisemne zaliczeniowe.
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – wystarczająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niewystarczająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
(1) Evdokimov P., Prawosławie, Warszawa 1964 (2) Nowosielski J., Inność prawosławia, Warszawa 1991. (3) Porównanie wyznań, praca zbiorowa (Wyznanie rzymsko-katolickie – ks. Prof. A Zuberbier; Wyznanie prawosławne – ks. J. Tofiluk; Wyznanie ewangelicko-augsburskie – ks. J.Gross, ks.dr M. Uglorz; Wyznanie ewangelicko-reformowane – ks.J.Stahl, ks.B.Tranda, Dialog międzywyznaniowy – dr. K. Karski). Konsystorz Kościoła Ewangelicko-Reformowanego, Warszawa 1988. (5) Prawosławne nabożeństwa, sakramenty i obyczaje. Wyd.Prawosławna Diecezja Białostocko-Gdańska, Białystok 1990. (6) Бессонов М.Н., Православие в наши дни, Москва 1990. (7) T. Špidlik, Wielcy mistyce rosyjscy, Kraków 1996. (8) I. Językowa, Świat ikony, Warszawa 1998. (9) T. Špidlik, Myśl rosyjska. Inna wizja człowieka, Warszawa 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: