Wiedza o akwizycji i nauce języków obcych 09-grAKW-DL11
1. 1. Przyswajanie języka obcego w sposób naturalny a uczenie się w warunkach instytucjonalnych (m.in. teorie akwizycji językowej).
2. Czynniki wpływające na przyswajanie języków (czynniki natury biologicznej, zmienne kognitywne, zmienne afektywne w przyswajaniu języka: motywacja, postawy, lęk komunikacyjny, samoocena, ekstrawersja i introwersja, podejmowanie ryzyka).
3. Indywidualne czynniki warunkujące sukces lub niepowodzenie w procesie uczenia się z uwzględnieniem strategii i technik uczenia się
4. Kompetencja komunikacyjna i strategie komunikacyjne (typologia, przykłady).
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Student/ka ma podstawową wiedzę i potrafi wypowiadać się pisemnie i ustnie na temat procesu przyswajania języków w sposób naturalny i uczenia się w warunkach instytucjonalnych
Potrafi analizować informacje z różnych źródeł dot. omawianych tematów
Ma umiejętności językowe pozwalające wypowiadać się na dane tematy
Potrafi pracować w grupie przy wykonywaniu projektu
Ma wiedzę na temat różnorodności kulturowej i światopoglądowej
Rozumie potrzebę uczenia się języków przez całe życie
Kryteria oceniania
Prezentacja multimedialna, projekt, test, kolokwium pisemne
Ocena za prace wykonane w ciągu semestru:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Ocena pisemnych testów:
95% - bardzo dobry (bdb; 5,0):
90% - dobry plus (+db; 4,5):
80% - dobry (db; 4,0):
70% - dostateczny plus (+dst; 3,5):
60% - dostateczny (dst; 3,0):
Literatura
Ballweg, S. u. an. 2013. Wie lernt man die Fremdsprache Deutsch? (DLL) München: Klett-Langenscheidt.
Bimmel P./Rampillon U., 2000. Lernerautonomie und Lernstrategien. Berlin, Langenscheidt.
Chłopek, Z. 2018. Metodyka nauczania języka niemieckiego. Podręcznik dla studentów germanistyki oraz początkujących nauczycieli. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Cottrell, S. 2007. Podręcznik umiejętności studiowania. Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Lundquist-Mog, A. / Widlok, B. 2015. DaF für Kinder (DLL). Stuttgart: Ernst Klett Sprachen.
Rampillon, U., 1985. Lerntechniken im Fremdsprachenunterricht. München, Max Hueber Verlag.
Rampillon U. 1995: Lernen leichter machen. Deutsch als Fremdsprache. Max Hueber Verlag.
Salomo, D./Mohr, I. 2016. DaF für Jugendliche (DLL). Stuttgart: Ernst Klett Sprachen.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: