Zajęcia specjalizacyjne 09-ZSM-ZU-34
ZAJĘCIA SPECJALIZACYJNE (Literaturoznawstwo)
Literatura „srebrnego wieku”.
Religijne konteksty poezji „nowochłopskiej”.
Literatura wojenna i rozrachunkowa.
Zjawisko prozy „wiejskiej”.
Proza „nierosyjskich” pisarzy radzieckich.
Współczesna literatura.
ZAJĘCIA SPECJALIZACYJNE (Językoznawcze)
Tekst jako przedmiot badań filologicznych. Zagadnienia recepcji i hermeneutyki tekstu.
Przestrzeń semantyczna tekstu. Dylemat autora i bohatera (M. Bachtin), dzieła i tekstu (R. Barthes), języka jako systemu i tekstu / wypowiedzi (J. Bartmiński) w badaniach filologicznych.
Interdyscyplinarność współczesnej wiedzy humanistycznej.
Dokonania, ośrodki i szkoły badawcze w dziedzinie literaturoznawstwa i językoznawstwa. Najważniejsze kierunki studiów slawistycznych.
Komparatystyka. Badania teoretyczne z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa porównawczego. Język rosyjski i literatura rosyjska w badaniach synchronicznych i diachronicznych.
Język rosyjski / literatura rosyjska a tożsamość narodowa. Przestrzeń kulturowa a krajobraz kulturowy w płaszczyźnie języka i literatury. Geopoetyczne podejścia w filologii.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
ZAJĘCIA SPECJALIZACYJNE (Literaturoznawstwo)
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:
zna biografię i twórczość wybranego pisarza/wybranych pisarzy i w sposób rozszerzony charakteryzuje w tym kontekście daną epokę literacką
rozumie i prawidłowo stosuje na poziomie rozszerzonym terminy z zakresu literaturoznawstwa
rozumie i wyjaśnia istotę oraz mechanizmy funkcjonowania poszczególnych epok literackich
zna i stosuje w wypowiedzi pisemnej rozwinięte metody analizy interpretacji dzieła literackiego
wybiera właściwe metody interpretacyjne w powiązaniu z innymi dyscyplinami z zakresu nauk humanistycznych
prawidłowo interpretuje teksty artystyczne
identyfikuje treści ideowe oraz charakterystyczne cechy poetyki utworów literackich w szerokim kontekście kulturowym
korzysta ze źródeł bibliograficznych w języku polskim, rosyjskim oraz innym języku obcym
potrafi w formie pisemnej wykazać się umiejętnościami z zakresu analizy działa literackiego
stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu własnych wypowiedzi ustnych i w przygotowaniu pracy magisterskiej
ZAJĘCIA SPECJALIZACYJNE (Językoznawcze)
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:
zna i rozumie specyfikę filologicznej analizy tekstu;
zna podstawowe cechy oraz organizację semantycznej przestrzeni tekstu; potrafi przeprowadzić analizę konceptualna tekstu
posiada wiedzę dotyczącą poszczególnych kierunków badań językoznawczych i literaturoznawczych, a także metod nauk humanistycznych, stosowanych w dziedzinie filologii; potrafi charakteryzować zasady różnych podejść metodologicznych
posiada wiedzę na temat organizacji tekstów zróżnicowanych pod względem estetycznym oraz genologicznym
zna, rozumie oraz potrafi charakteryzować specyfikę struktury tekstu naukowego; potrafi krytycznie ocenić poziom naukowy pracy badawczej i jakość jej wykonania
posiada wiedzę dotyczącą wymiarów kultury; potrafi analizować teksty przez pryzmat problematyki tożsamościowej oraz współczesnych podejść nauk humanistycznych.
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria:
- obecność na zajęciach, nieobecność na zajęciach powyżej 50%, skutkuje niedopuszczeniem do zaliczenia przedmiotu,
- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,
- realizacja zadań domowych,
- znajomość zalecanej literatury przedmiotu,
- systematyczne zaliczanie ewentualnych nieobecności.
- pozytywne oceny z kolokwiów
Skala ocen / Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0):
- przygotowanie i zaprezentowanie samodzielnej wypowiedzi na określone zagadnienie w sposób świadczący o pełnym zrozumieniu pytania i znajomości tematu;
- bardzo dokładne i wnikliwe omówienie zagadnienia;
- pełna znajomości tematu i zagadnień przedstawionych podczas zajęć a także przeczytanie zadanej lektury;
- dopuszczalne są pojedyncze nieścisłości, które nie mają istotnego znaczenia dla całości wypowiedzi;
- brak błędów w kompozycji całej wypowiedzi ustnej.
dobry plus (+db; 4,5):
- skomponowanie i artykulacja samodzielnej wypowiedzi na zadany temat w sposób świadczący o pełnym zrozumieniu pytania i znajomości tematu;
- pełne omówienie zagadnienia oraz zapoznanie się z literaturą obowiązkową;
- nieliczne błędy o małym znaczeniu merytorycznym;
- brak błędów w kompozycji;
- odpowiedź spójna.
dobry (db; 4,0):
- skomponowanie i artykulacja samodzielnej wypowiedzi na zadany temat w sposób świadczący o zrozumieniu pytania i znajomości tematu;
- pełne omówienie zagadnienia;
- drobne błędy w kompozycji.
dostateczny plus (+dst; 3,5):
- podjęcie próby skomponowania i artykulacji samodzielnej wypowiedzi na zadany temat w sposób świadczący o co najmniej częściowym zrozumieniu pytania i znajomości tematu;
- całościowe, choć powierzchowne omówienie zagadnienia;
- nieliczne, ale istotne błędy językowe;
- drobne błędy w kompozycji.
dostateczny (dst; 3,0):
- podjęcie próby skomponowania i artykulacji samodzielnej wypowiedzi na zadany temat w sposób świadczący o co najmniej częściowym zrozumieniu pytania i znajomości tematu;
- częściowe omówienie zagadnienia;
- błędy w kompozycji wypowiedzenia.
niedostateczny (ndst; 2,0):
- niespełnienie kryteriów właściwych dla oceny: dostateczny (3,0);
- trudność stworzenia samodzielnej wypowiedzi na zadany temat;
- wypowiedź przepełniona licznymi błędami;
- chaotyczna kompozycja.
Literatura
ZAJĘCIA SPECJALIZACYJNE (Literaturoznawstwo)
B. Mucha, Historia literatury rosyjskiej od początków do czasów najnowszych, Wrocław 2002;
Dać świadectwo prawdzie. Portrety współczesnych pisarzy rosyjskich, pod red. L. Suchanka, Kraków 1996;
Emigracja i tamizdat, pod red. L. Suchanka, Kraków 1993.
S. Pollak, Srebrny wiek i później : szkice o literaturze rosyjskiej, Warszawa 1971.
G. Przebinda, J. Smaga, Kto jest kim w Rosji po 1917 roku, Kraków 2000;
Historia literatury rosyjskiej 1917-1991, pod red. G. Porębina, S. Poręba, Katowice 1994;
Historia literatury rosyjskiej XX w., pod red. A. Drawicza, W-wa 1997;
Kasack W., Leksykon literatury rosyjskiej XX wieku, przeł. B. Kodzis, Wrocław 1996.
Sylwetki współczesnych pisarzy rosyjskich, pod red. P. Fasta i L. Rożek, Katowice 1994
T. Klimowicz, Obywatele Arkadii, Wrocław 1993;
T. Klimowicz, Przewodnik po współczesnej literaturze rosyjskiej i jej okolicach (1917–1996), Wrocław 1996;;
Русские писатели ХХ века. Биографический словарь, pod red. П.А. Николаева, Москва 2000.
Лейдерман Н.Л., Липовецкий М.Н., Современная русская литература: В 3-х кн., Москва 2001;
Русские писатели ХХ века. Биографический словарь, pod red. П.А. Николаева, Москва 2000;
Скоропанова И., Русская постмодернистская литература, Москва 2001.
ZAJĘCIA SPECJALIZACYJNE (Językoznawcze)
E. Bańkowska E., A., Mikołajczuk, Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, Warszawa 2003.
J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, Tekstologia, Warszawa 2009.
R. Cudak, Rzut oka na polską genologię literacką, w: Polska genologia literacka, red. D. Ostaszewska, R. Cudak, Warszawa 2007.
M. Głowiński, J. Słowiński, T. Kostkiewiczowa, A. Okopień-Sławińska, Słownik terminów literackich, Warszawa 2000.
Ян Ассман, Культурная память. Письмо, память о прошлом и политическая идентичность в высоких культурах древности, Москва 2004.
Ю. М. Лотман, Семиосфера: Культура и взрыв, Внутри мыслящих миров, Спб., 2010.
Хоми Бхабха, «Местонахождение культуры», in: Перекрестки 2005 (№ 2–3), с. 161 – 191.
Н. А. Николина, Филологический анализ текста, Москва 2003.
Энциклопедический словарь литературных терминов и понятий, под ред. А.Н. Николюкина, Москва 2003.
J. Niedźwiedź, Kultura literacka Wilna (1323-1655): retoryczna organizacja miasta, Kraków 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: