Zajęcia specjalizacyjne 09-ZSM-ZU-14
ZAJĘCIA SPECJALIZACYJNE (Literaturoznawstwo)
Periodyzacja literatury rosyjskiej XX i XXI wieku
Liryka „srebrnego wieku”
Poezja frontowa
Liryka lat 60-tych XX wieku
Pieśń autorska
Współczesna poezja rosyjska
ZAJĘCIA SPECJALIZACYJNE (Językoznawstwo)
Omówienie zagadnień dotyczących rzetelności badań naukowych i nierzetelności naukowej.
Kultura (pojmowanie kultury, istota kultury). Kultura a cywilizacja. Kulturowe a socjalne.
Język i literatura jako składowe części kultury narodu. Tekst, utwór, dyskurs. Podejścia kulturologiczne w zakresie filologii.
Kultura a tekst. Pojęcie tekstu. Kryteria tekstowości.
Odrębność metodologiczna i dyscyplinarność filologii. Podejścia kulturologiczne w zakresie filologii. Interdyscyplinarne studia humanistyczne w badaniach językoznawczych i literackich.
Język i styl tekstu naukowego. Kultura mowy jako umiejętność mówienia i pisania. Normy językowe i ich naruszenia w tekstach naukowych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
ZAJĘCIA SPECJALIZACYJNE (Literaturoznawstwo)
Po zakończeniu modułu
i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:
zna biografię i twórczość wybranego pisarza/wybranych pisarzy i w sposób rozszerzony charakteryzuje w tym kontekście daną epokę literacką
rozumie i prawidłowo stosuje na poziomie rozszerzonym terminy z zakresu literaturoznawstwa
rozumie i wyjaśnia istotę oraz mechanizmy funkcjonowania poszczególnych epok literackich
zna i stosuje w wypowiedzi pisemnej rozwinięte metody analizy interpretacji dzieła literackiego
wybiera właściwe metody interpretacyjne w powiązaniu z innymi dyscyplinami z zakresu nauk humanistycznych
prawidłowo interpretuje teksty artystyczne
identyfikuje treści ideowe oraz charakterystyczne cechy poetyki utworów literackich w szerokim kontekście kulturowym
korzysta ze źródeł bibliograficznych w języku polskim, rosyjskim oraz innym języku obcym
potrafi w formie pisemnej wykazać się umiejętnościami z zakresu analizy działa literackiego
stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu własnych wypowiedzi ustnych i w przygotowaniu pracy magisterskiej
ZAJĘCIA SPECJALIZACYJNE (Językoznawstwo)
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:
rozumie konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem tradycyjnych i multimedialnych źródeł informacji; potrafi jasno argumentować własny punkt widzenia oraz prowadzić dyskusje na tematy dotyczące istoty kultury oraz relacji pomiędzy kultura materialna i duchową
umie formułować krytyczne opinie dotyczące koncepcji i idei zawartych w pracach naukowych
posiada wiedzę na temat poszczególnych kierunków badań literaturoznawczych i językoznawczych, a także metod, stosowanych w dziedzinie wiedzy humanistycznej
posiada umiejętności filologicznej lektury tekstów oraz ich badania w oparciu o konkretne podejścia i metody naukowe; posiada wiedzę dotyczącą metodologii nauk humanistycznych
potrafi analizować teksty należące do różnych gatunków zgodnie z wybranymi kryteriami filologicznej analizy tekstów
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria:
- obecność na zajęciach, nieobecność na zajęciach powyżej 50%, skutkuje niedopuszczeniem do zaliczenia przedmiotu,
- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,
- realizacja zadań domowych,
- znajomość zalecanej literatury przedmiotu,
- systematyczne zaliczanie ewentualnych nieobecności.
- pozytywne oceny z kolokwiów
Skala ocen / Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0):
- przygotowanie i zaprezentowanie samodzielnej wypowiedzi na określone zagadnienie w sposób świadczący o pełnym zrozumieniu pytania i znajomości tematu;
- bardzo dokładne i wnikliwe omówienie zagadnienia;
- pełna znajomości tematu i zagadnień przedstawionych podczas zajęć a także przeczytanie zadanej lektury;
- dopuszczalne są pojedyncze nieścisłości, które nie mają istotnego znaczenia dla całości wypowiedzi;
- brak błędów w kompozycji całej wypowiedzi ustnej.
dobry plus (+db; 4,5):
- skomponowanie i artykulacja samodzielnej wypowiedzi na zadany temat w sposób świadczący o pełnym zrozumieniu pytania i znajomości tematu;
- pełne omówienie zagadnienia oraz zapoznanie się z literaturą obowiązkową;
- nieliczne błędy o małym znaczeniu merytorycznym;
- brak błędów w kompozycji;
- odpowiedź spójna.
dobry (db; 4,0):
- skomponowanie i artykulacja samodzielnej wypowiedzi na zadany temat w sposób świadczący o zrozumieniu pytania i znajomości tematu;
- pełne omówienie zagadnienia;
- drobne błędy w kompozycji.
dostateczny plus (+dst; 3,5):
- podjęcie próby skomponowania i artykulacji samodzielnej wypowiedzi na zadany temat w sposób świadczący o co najmniej częściowym zrozumieniu pytania i znajomości tematu;
- całościowe, choć powierzchowne omówienie zagadnienia;
- nieliczne, ale istotne błędy językowe;
- drobne błędy w kompozycji.
dostateczny (dst; 3,0):
- podjęcie próby skomponowania i artykulacji samodzielnej wypowiedzi na zadany temat w sposób świadczący o co najmniej częściowym zrozumieniu pytania i znajomości tematu;
- częściowe omówienie zagadnienia;
- błędy w kompozycji wypowiedzenia.
niedostateczny (ndst; 2,0):
- niespełnienie kryteriów właściwych dla oceny: dostateczny (3,0);
- trudność stworzenia samodzielnej wypowiedzi na zadany temat;
- wypowiedź przepełniona licznymi błędami;
- chaotyczna kompozycja.
Literatura
ZAJĘCIA SPECJALIZACYJNE (Literaturoznawstwo)
Dać świadectwo prawdzie. Portrety współczesnych pisarzy rosyjskich, pod red. L. Suchanka, Kraków 1996;
Emigracja i tamizdat, pod red. L. Suchanka, Kraków 1993.
Historia literatury rosyjskiej 1917-1991, pod red. G. Porębina, S. Poręba, Katowice 1994;
Historia literatury rosyjskiej XX w., pod red. A. Drawicza, W-wa 1997;
Kasack W., Leksykon literatury rosyjskiej XX wieku, przeł. B. Kodzis, Wrocław 1996.
Klimowicz T., Obywatele Arkadii, Wrocław 1993;
Klimowicz T., Przewodnik po współczesnej literaturze rosyjskiej i jej okolicach (1917–1996), Wrocław 1996;;
Mucha B., Historia literatury rosyjskiej od początków do czasów najnowszych, Wrocław 2002;
O s i e w i cz B., Интертекстуальность в поэзии Владимира Высоцкого, Poznań 2007.
Pollak S., Srebrny wiek i później : szkice o literaturze rosyjskiej, Warszawa 1971.
Przebinda G., Smaga J., Kto jest kim w Rosji po 1917 roku, Kraków 2000;
Sylwetki współczesnych pisarzy rosyjskich, pod red. P. Fasta i L. Rożek, Katowice 1994
Г а н ц а ж Д., Восточный рок, в: Problemy współczesnej komparatystyki. Eurazjatyckie konteksty literatury i kultury rosyjskiej, pod red. H. Chałacińskiej-Wiertelak i K. Kropaczewskiego, t. 3, Poznań 2007, с. 111–118.
Д о м а н с к и й Ю.В., Рок-поэзия: перспективы изучения, „Русская рок-поэзия: текст и контекст” 2013, вып. № 14, с. 7–36, http://cyberleninka.ru/article/n/rok-poeziya-perspektivy-izucheniya.
Д о м а н с к и й Ю.В., Русская рок-поэзия: текст и контекст, Москва 2010.
К о р м и л ь ц е в И., С у р о в а О., Рок-поэзия в русской культуре: возникновение, бытование, эволюция, „Русская рок-поэзия: текст и контекст” 1998, вып. № 1, с. 11–39, http://cyberleninka.ru/article/n/rok-poeziya-v-russkoy-kulture-vozniknovenie-bytovanie-evolyutsiya .
Лейдерман Н.Л., Липовецкий М.Н., Современная русская литература: В 3-х кн., Москва 2001;
Русские писатели ХХ века. Биографический словарь, pod red. П.А. Николаева, Москва 2000.
Русские писатели ХХ века. Биографический словарь, pod red. П.А. Николаева, Москва 2000;
С в и р и д о в С.В., Рок-искусство и проблема синтетического текста, „Русская рок-поэзия: текст и контекст” 2002, вып. № 6, с. 5–32, http://cyberleninka.ru/article/n/rok-iskusstvo-i-problema-sinteticheskogo-teksta (21.04.2017)..
Скоропанова И., Русская постмодернистская литература, Москва 2001
ZAJĘCIA SPECJALIZACYJNE (Językoznawstwo)
Н. Г. Благовидова, Методические указания по выполнению научно-исследовательской работы «Магистерская диссертация», Москва 2016.
Т. Л. Владимирова, Язык и стиль научного текста, Томск 2010.
Т. Г. Грушевицкая, В. Д. Попков, А. П. Садохин, Основы межкультурной
коммуникации, Москва 2003.
А. С. Кармин, Е. С. Новикова, Культурология, Москва – Санкт-Петербург…
2005.
Н. А. Николина, Филологический анализ текста, Москва 2003.
А. Н. Андреев, Целостный анализ литературного произведения, Минск 2003.
А. П. Садохин, Межкультурная коммуникация, Москва 2004.
А. В. Сидорин, Магистерская диссертация: учебное пособие, Москва 2012.
Энциклопедический словарь литературных терминов и понятий, под ред. А.Н. Николюкина, Москва 2003.
E. Bańkowska, A., Mikołajczuk, Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, Warszawa 2003.
E. Nowicka, Świat człowieka – świat kultury, Warszawa 2005.
M. Głowiński, J. Słowiński, T. Kostkiewiczowa, A. Okopień-Sławińska, Słownik terminów literackich, Warszawa 2000.
R. Sulima, Literatura a dialog kultur, Warszawa 1982.
Ewa A. Rozkosz, Metodologia badań naukowych 1. Wykład 3: Konstrukcja przedmiotu, problemu i celu badań. Web 14.09.2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: