Zajęcia specjalizacyjne (literaturoznawstwo 1) 09-ZSL1-14
Przedmiotem zajęć są motywy polskie w literaturze francuskiej. W centrum uwagi znajduje się analiza i interpretacja wybranych utworów literackich w kontekście francusko-polskich związków historycznych, a w szczególności: 1. Obraz Polski w wierszu Philippe’a Desportesa Adieu à la Pologne; 2. Opis poselstwa polskiego w Paryżu z 1645 r. w Pamiętnikach Françoise de Motteville; 3. Polska i Polacy w twórczości poetyckiej Saint-Amanta; 4. Regnard i jego Podróż do Polski; 5. Stanisław Leszczyński i jego francuskie przygody w twórczości Woltera; 6. Uwagi o Polsce Bernardina de Saint-Pierre; 7. Echa powstania listopadowego w twórczości romantyków francuskich: Warszawianka Casimira Delavigne’a i piosenki Bérangera; 8. Ksiądz Lamennais wobec walki Polaków o niepodległość; 9. Sprawa polska w twórczości Wiktora Hugo (Les Chants du Crépuscule, Les Feuilles d’Automne, Actes et Paroles).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student dysponuje szeroką wiedzą na temat historycznych związków francusko-polskich i ich obrazu w literaturze francuskiej różnych epok. Potrafi wskazać historyczne i literackie źródła licznych stereotypów na temat Polski i Polaków, jakie funkcjonują dziś jeszcze we Francji, umie odróżnić w tym zakresie mity od faktów. Rozumie specyficzną rolę Polski w zmieniającym się krajobrazie politycznym i kulturowym Europy. Na gruncie języka francuskiego, dysponuje specyficznym zasobem leksykalnym odnoszącym się do polskich realiów w różnych epokach historycznych (nazwy instytucji politycznych, urzędów, ubiorów, potraw, itp.). Potrafi wykorzystać powyższą wiedzę o związkach francusko-polskich w różnych sytuacjach życia społecznego czy zawodowego (np. w szkolnictwie, dziennikarstwie, działalności translatorskiej, instytucjach kulturalnych, turystyce), zwłaszcza w kontekście międzynarodowym. Jest otwarty na inne kultury, a jednocześnie docenia rolę elementu narodowego w kształtowaniu się tożsamości europejskiej.
Kryteria oceniania
Przedmiot zakończony zaliczeniem z oceną, problematyka zajęć wchodzi ponadto w zakres egzaminu obejmującego cały cykl seminariów specjalizacyjnych. Podstawą zaliczenia będą: własne analizy i interpretacja tekstów, opracowanie wskazanych zagadnień oraz wykazanie się kompetencjami merytorycznymi j językowymi w zakresie francusko-polskich realiów historycznych.
Literatura
François ROSSET, L'arbre de Cracovie. Le mythe polonais dans la littérature française, Paris, Imago, 1996.
Wieslaw MALINOWSKI, Jerzy STYCZYNSKI, La Pologne et les Polonais dans la littérature française (XIVe-XIXe siècles), Paris, L'Harmattan, 2008
Zygmunt MARKIEWICZ, Polsko-francuskie związki literackie, Warszawa, PWN, 1986.
Abel MANSUY, Le Monde slave et les classiques français aux XVIe--XVIIe siècles, Paris, Champion, 1912.
Pologne. L' insurrection de 1830-1831, sa réception en Europe. Actes du Colloque de Lille, 14 et 15 mai 1981, textes réunis par Daniel BEAUVOIS, Lille-Wrocław, P.U.L., 1982.
Gaston BORDET, La Pologne, Lamennais et ses amis (1830-1834), Paris, Éditions du Dialogue, 1985.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: