Zajęcia specjalizacyjne – językoznawcze 09-ZSJ-ZU-ROM-22
1. Podstawowe założenia metodologii lexique-grammaire; opis znaczenia jednostki poprzez obserwację jej użycia w strukturze gramatycznej (w zdaniu elementarnym) .
2. Podstawowe pojęcia metodologii lexique-grammaire (prédication, prédicat, argument, nature grammaticale du prédicat, actualisation, verbe support, propriétés distributionnelles et transformationnelles des unités linguistiques, nominalisation...) oraz analiza logiczna struktur wg koncepcji predykatywno-argumentowej .
3. Różne rozwiązania stosowane w semantyce w celu opisania znaczenia wyrazowego (pole semantyczne, kontekst, typ dyskursu itd.) a metodologia lexique-grammaire.
4. Koncepcja tablic składniowych (tables syntaxiques) jako propozycja do wykorzystania w leksykografii.
5. Zasady tworzenia słowników elektronicznych przygotowywanych na potrzeby zastosowań informatycznych oraz zasady budowy hasła słownikowego w tego typu słownikach .
6. Podobieństwa i różnice w zakresie predykacji na przykładzie wybranych przejawów językowych języka francuskiego i polskim .
W cyklu 2021/SL:
Proponowane są następujące zagadnienia szczegółowe: |
W cyklu 2022/SL:
Proponowane są następujące zagadnienia szczegółowe: |
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Kod ECTS
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2022/SZ: |
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
W cyklu 2022/SL: Kurs realizuje następujące cele:
→ wyjaśnić charakterystykę głównych nurtów językoznawczych,
→ uświadomić znaczenie interakcyjnego przewrotu w językoznawstwie spowodowanego między innymi pracami Kerbrat-Orecchioni (1999, 2002, 2009) w poszukiwaniu krytycznej odpowiedzi na pytanie: dlaczego strukturalistyczna koncepcja języka stała się redukcyjna?
→ zastosować dane teoretyczne w badaniach dyskursywnych nad tekstami komunikacyjnymi,
→ wyjaśnić cechy wybranych gatunków dyskursywnych, takich jak dyskurs reklamowy i dyskurs polityczny. | W cyklu 2022/SZ: Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami metodologii językoznawczej opartej na analizie jednostek leksykalnych w połączeniu ze składnią (fr. lexique-grammaire, ang. lexicon-grammar).
Wzbogacenie wiedzy językoznawczej magistrantów o aparat pojęciowy wykorzystywany w metodologii lexique-grammaire.
Wykazanie, iż metodologia lexique-grammaire ma zastosowanie w gramatyce opisowej języka przez fakt, że przyczynia się do opisu polisemii: analiza semantyczna oparta jest na obserwacji użycia gramatycznego jednostki.
Zapoznanie magistrantów ze specyficznym typem słowników (tzw. leksykonów gramatycznych, opracowanych dla języka francuskiego w sposób całościowy), które powstały na bazie koncepcji lexique-grammaire oraz zwrócenie uwagi na ich wykorzystanie.
Zapoznanie magistrantów z koncepcją słowników elektronicznych
Wykazanie, iż metodologia lexique-grammaire może być stosowana w opisie różnych systemów językowych (zwrócenie uwagi na perspektywę porównawczą: języki francuski i polski).
| W cyklu 2021/SL: Kurs realizuje następujące cele:
→ wyjaśnić charakterystykę głównych nurtów językoznawczych,
→ uświadomić znaczenie interakcyjnego przewrotu w językoznawstwie spowodowanego między innymi pracami Kerbrat-Orecchioni (1999, 2002, 2009) w poszukiwaniu krytycznej odpowiedzi na pytanie: dlaczego strukturalistyczna koncepcja języka stała się redukcyjna?
→ zastosować dane teoretyczne w badaniach dyskursywnych nad tekstami komunikacyjnymi,
→ wyjaśnić cechy wybranych gatunków dyskursywnych, takich jak dyskurs reklamowy i dyskurs polityczny. |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- zna podstawowe założenia metodologii lexique-grammaire; rozumie, że wyznacznikiem znaczenia jednostki jest jej użycie w strukturze; opracowuje wg tej metody opis znaczenia
- posługuje się terminologią stosowaną w metodologii lexique-grammaire i łączy ją z opisem tradycyjnym
- potrafi wykazać, iż liczba znaczeń jednostki polisemicznej (na poziomie systemu) idzie w parze z liczbą możliwych użyć tej jednostki na poziomie dyskursu i tym samym ma umiejętność opisywania (wg tej metody) zjawiska polisemii wyrazowej
- objaśnia zasady budowy hasła słownikowego stosowane w leksykonach gramatycznych, a w szczególności w tzw. tables syntaxiques (tablicach składniowych) opracowanych zgodnie z koncepcją lexique-grammaire
Kryteria oceniania
Przewiduje się możliwość b-learningu.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach
- aktywny udział studenta w zajęciach; uczestnictwo w dyskusjach
- ćwiczenia, projekty (wykonywane samodzielne i w grupach w trakcie zajęć)
- umiejętność krytycznego spojrzenia na prezentowane metody analizy
- umiejętność komunikacji i pracy w grupie.
Skala ocen
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
1) Gross, G., 1996. Prédicats nominaux et comptabilité aspectuelle. Langages 121. Paris: Larousse.
2) Gross, G. 2012, Manuel d'analyse linguistique, Villeneuve-d'Ascq, Presses universitaires du Septentrion.
3) Gross, M., 1981, « Les bases empiriques de la notion de prédicat sémantique », Langages, 63, Paris
4) Grzegorczykowa, R., 2001, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, PWN, Warszawa.
5) Ibrahim, A.H. (éd), 2009, Prédicat, prédication et structure prédicatives, CRL, Paris.
6) Ibrahim, A.H. (éd.), 2010, Supports et prédicats non verbaux dans les langues du monde, CRL, Paris.
7) Lamiroy, B., (éd.), 1998, Le lexique-grammaire, Travaux de Linguistique, No 37, DUCULOT.
8) Vetulani, G., 2000, Rzeczowniki predykatywne języka polskiego. W kierunku słownika syntaktycznego rzeczowników predykatywnych, Wydawnictwo Naukowe UAM.
9) Vetulani, G., 2012, Kolokacje werbo-nominalne jako samodzielne jednostki języka. Syntaktyczny słownik kolokacji werbo-nominalnych języka polskiego na potrzeby zastosowań informatycznych, Wydawnictwo Naukowe UAM.
W cyklu 2021/SL:
Bibliografia: http://www.sfu.ca/fren270/Introduction/Introduction.htm |
W cyklu 2022/SL:
Bibliografia: http://www.sfu.ca/fren270/Introduction/Introduction.htm |
W cyklu 2022/SZ:
1) Gross, G., 1996. Prédicats nominaux et comptabilité aspectuelle. Langages 121. Paris: Larousse. 2) Gross, G. 2012, Manuel d'analyse linguistique, Villeneuve-d'Ascq, Presses universitaires du Septentrion. 3) Gross, M., 1981, « Les bases empiriques de la notion de prédicat sémantique », Langages, 63, Paris 4) Grzegorczykowa, R., 2001, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, PWN, Warszawa. 5) Ibrahim, A.H. (éd), 2009, Prédicat, prédication et structure prédicatives, CRL, Paris. 6) Ibrahim, A.H. (éd.), 2010, Supports et prédicats non verbaux dans les langues du monde, CRL, Paris. 7) Lamiroy, B., (éd.), 1998, Le lexique-grammaire, Travaux de Linguistique, No 37, DUCULOT. 8) Vetulani, G., 2000, Rzeczowniki predykatywne języka polskiego. W kierunku słownika syntaktycznego rzeczowników predykatywnych, Wydawnictwo Naukowe UAM. 9) Vetulani, G., 2012, Kolokacje werbo-nominalne jako samodzielne jednostki języka. Syntaktyczny słownik kolokacji werbo-nominalnych języka polskiego na potrzeby zastosowań informatycznych, Wydawnictwo Naukowe UAM. |
Uwagi
W cyklu 2021/SL:
Warunki (elementy) otrzymania zaliczenia: 1. Frekwencja: Udział w zajęciach jest obowiązkowy. Dopuszcza się 1 nieobecność nieusprawiedliwioną w semestrze, pozostałe powinny zostać usprawiedliwione poprzez okazanie zaświadczenia lekarskiego. Sposób ewaluacji Wymagane jest zaliczenie przedmiotu na ocenę. Wykładowca wprowadza punktowy system oceniania osiągnięć Studenta. Na koniec semestru zgromadzona liczba punktów przeliczana jest na ocenę (patrz poniżej). System punktacji jest następujący : dostateczny (60%-70%) Oceny końcowe z przedmiotu i z egzaminu zostaną wpisane do systemu USOS w ciągu 7 dni roboczych od daty ostatnich zajęć w semestrze. Zajęcia prowadzone są w trybie zdalnym via MS Teams zgodnie z planem zajęć. |
W cyklu 2022/SL:
Warunki (elementy) otrzymania zaliczenia: 1. Frekwencja: Udział w zajęciach jest obowiązkowy. Dopuszcza się 1 nieobecność nieusprawiedliwioną w semestrze, pozostałe powinny zostać usprawiedliwione poprzez okazanie zaświadczenia lekarskiego. Sposób ewaluacji Wymagane jest zaliczenie przedmiotu na ocenę. Wykładowca wprowadza punktowy system oceniania osiągnięć Studenta. Na koniec semestru zgromadzona liczba punktów przeliczana jest na ocenę (patrz poniżej). System punktacji jest następujący : dostateczny (60%-70%) Oceny końcowe z przedmiotu i z egzaminu zostaną wpisane do systemu USOS w ciągu 7 dni roboczych od daty ostatnich zajęć w semestrze. Zajęcia prowadzone są w trybie zdalnym via MS Teams zgodnie z planem zajęć. |
W cyklu 2022/SZ:
Przewiduje się możliwość b-learningu. Kryteria oceniania - obecność na zajęciach - aktywny udział studenta w zajęciach; uczestnictwo w dyskusjach - ćwiczenia, projekty (wykonywane samodzielne i w grupach w trakcie zajęć) - umiejętność krytycznego spojrzenia na prezentowane metody analizy - umiejętność komunikacji i pracy w grupie. Skala ocen 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: