Zajęcia specjalizacyjne - językoznawstwo 09-ZSJ-ZU-11
Dzieje naukowych badań językoznawczych od początku XIX w. do współczesności z uwzględnieniem obszaru języka hiszpańskiego.
Metodologia współczesnego językoznawstwa strukturalistycznego.
Zastosowanie metod indukcji i dedukcji w językoznawstwie. teoretycznym i ich dostosowanie do celu i przedmiotu badania na podstawie przykładów.
Zastosowanie metod matematyczno-logicznych do rozwiązywania prostych problemów językowych.
Metody statystyczne stosowane w językoznawstwie i ich związek z badanym materiałem językowym (korpusem).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Zna podstawowe kierunki badań językoznawczych od początków XIX w. do czasów obecnych (z uwzględnieniem obszaru języka hiszpańskiego) i potrafi scharakteryzować różnice między nimi.
Rozumie i wyjaśnia podstawowe cele i metody badawcze charakterystyczne dla strukturalizmu językoznawczego.
Rozróżnia i umie wskazać na podstawowe paradygmaty badań językoznawczych (indukcja i dedukcja) przy rozwiązywaniu zadań językoznawczych.
Objaśnia zasady użycia metod statystycznych w językoznawstwie i dostrzega potrzebę ich użycia w konkretnych przypadkach.
Nazywa i interpretuje podstawowe zasady logiki matematycznej niezbędnej w analizie materiału językoznawczego.
Potrafi współpracować w grupie lub parach nad rozwiązaniem praktycznego problemu językowego.
Kryteria oceniania
Metody:
– referat i dyskusja na zajęciach
– sprawdzian faktograficzny pisemny sprawdzający wiedzę
– sprawdzian-zadanie: rozwiązanie problemu językoznawczego; sprawdzian faktograficzny pisemny
Kryteria:
- obecność na zajęciach
- aktywny udział studenta w zajęciach (dyskusja, prezentacja, rozwiązywanie zadań)
- przygotowanie do zajęć
- praca semestralna na wybrany temat monograficzny (min. 6 str. + bibliografia)
- sprawdzian pisemny podsumowujący
- umiejętność komunikacji i pracy w grupie
Literatura
Alcina J., Blecua M., Gramática española, Barcelona, 1975.
Tusón, J. Aproximación a la historia de la linguistica, Barcelona 1982.
Lyons, J. Introducción a la linguistica, Barcelona 1975.
Zbiór zadań z językoznawstwa, Warszawa 1990.
Heinz, A. Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa 1983.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: