Zajęcia specjalizacyjne (językoznawstwo) 09-ZSJ-34
Po zakończeniu zajęć student ma szerokie pojęcie o aktualnym stanie badań z zakresu analizy dyskursu i analizy konwersacyjnej. Student/absolwent umie przeprowadzić analizę konkretnego komunikatu językowego wspomaganego elementami ikonicznymi i osadzonego w kontekście, np. tekstu informacyjnego, reklamowego, wypowiedzi zawierającej grę słów, zarejestrowanej w formie graficznej i/lub akustycznej. Orientuje się w problemach analizy konwersacyjnej, umie określić nadawcę i odbiorcę przekazu, potrafi podać charakterystykę gatunku, do którego dana forma dyskursu należy, posiada wiedzę o funkcjach wypowiedzi i o prawach, które rządzą komunikacją językową. Student jest więc obeznany z problematyką dyskursu w interakcji.
Zdobyta wiedza z zakresu analizy konwersacyjnej pozwala studentowi na rozumienie funkcjonowania komunikujących się podmiotów w nowoczesnych środkach przekazu, a zwłaszcza w sieci internetowej oraz gsm.
Dzięki praktycznym ćwiczeniom na zajęciach oraz konieczności skonsultowania wielu źródeł, student wykorzystuje znajomość innych języków niż polski i francuski.
Literatura
ADAM J.-M.(2008), La linguistique textuelle, Armand Colin, Paris
ANIS J.(1999), Internet, communication et langue française, Hermes Sciences Publications, Paris, 1999
BERNARDELLI A., PELLEREY R.(2002), Il parlato e lo scritto, Strumenti Bompiani, Milano
DIJK T.A.(2001), Dyskurs jako struktura i proces, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
DUSZAK A.(1998), Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
KERBRAT-ORECCHIONI C.(2005), Le discours en interaction, Armand Colin, Paris
MAINGUENEAU D.(2002), Analyser les textes de communication: Médium et discours, Nathan-VUEF, Dunod, Paris
MONDADA L.(1999), Formes de séquentialité dans les courriels et les forums de discussion, http: //alsic.u-strasbg.fr, vol.2, no 1
ONG W. J.(1992), Oralność i Piśmienność. Słowo poddane technologii, Wydawnictwa KUL, Lublin
SACKS H.(1992), Lectures on Conversation, Basil Blackwell, Oxford
ŻYDEK-BEDNARCZUK U. (2005), Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Universitas, Kraków
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: