Zajęcia specjalizacyjne (dydaktyka 1) 09-ZSD1-14
Student rozumie wyzwanie, jakie dla polityki oświatowej stanowi wielojęzyczność UE. Potrafi uzasadnić tzw. europejski model kompetencji językowych. Rozumie wagę języków międzynarodowych, a także języków mniejszości. Zna pojęcie kompetencji kilkujęzycznej i rozumie jej walory w zakresie rozwoju osobowości. Potrafi docenić kompetencję kilkujęzyczną w stosunku do częściej spotykanej kompetencji dwujęzycznej; sformułować realistyczne cele i modele kształcenia innojęzycznego; uzasadnić konieczność ekstensywnej, zróżnicowanej praktyki w słuchaniu wypowiedzi w języku obcym. Zna problematykę wymian szkolnych, ich wymogi organizacyjne. Zna modele rozumienia mowy, ma świadomość złożoności odnośnych procesów i ich indywidualnego charakteru. Rozumie wyznaczniki efektywności rozumienia, strategie rozumienia dyskursów, sytuacji komunikacyjnych. Rozumie wagę negocjacji znaczenia i potrafi zastosować odnośne strategie. Zna wybrane miejsca internetowe udostępniające obcojęzyczne nagrania audio.
Literatura
Commission européenne: Multilinguisme http://ec.europa.eu/education/languages/index_fr.htm
Wilczyńska, W. 1993. "Comprendre l'oral en FLE" Dialogues et cultures 37. 196-104.
Wilczyńska, W. 1993. La compréhension orale en tant que construction du sens. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Wilczyńska, W. 2007. "Powszechna dwu- czy kilkujęzyczność? Europejska polityka edukacyjna a oczekiwania uczących się". W: Pawlak, M. i J. Fisiak (red.) Dokumenty Rady Europy a nauczanie języków w polskim systemie edukacji. Łódź: Wyd. Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. 11-22.
Wilczyńska, W. 2007. "Wielojęzyczność - przegląd problematyki w ujęciu dydaktycznym". W: Jodłowiec, M. i A. Niżegorodcew (red.) Dydaktyka języków obcych na początku XXI wieku. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 27-40.
Wilczyńska, W. 2007. Pour le multilinguisme. Exploiter à l'école la diversité des contextes européens. Liège : Editions de l'Université de Liège. Współautorstwo z G. Androulakis et al.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: