Zajęcia specjalizacyjne (dydaktyka) 09-ZSD-14
Po zakończeniu zajęć student zna podstawowe pojęcia z zakresu teorii dyskursu i genologii językoznawczej takie jak tekst, dyskurs, gatunek, akt mowy, styl, etc. . Rozumie różnicę między tekstem i dyskursem, zna podstawowe koncepcje gatunku (np. wg Bachtina, Wierzbickiej, Bronckarta) oraz kryteria, na podstawie których wyróżnia się gatunki, potrafi zdefiniować wybrane gatunki mowne oraz wskazać na ograniczenia i trudności terminologiczne i definicyjne, szczególnie w odniesieniu do rozmowy. Student rozumie mechanizmy ewolucji gatunków i ich wariantywności. Ma dużą świadomość różnic indywidualnych w realizacji gatunków oraz zmienności danego gatunku w czasie i w ramach różnych wspólnot społeczno-dyskursywnych. Docenia rolę gatunku jako makrostruktury działań komunikacyjnych w języku obcym, decydującej o doborze strategii komunikacyjnych, a także, na niższym poziomie analizy, środków werbalnych i niewerbalnych służących realizacji intencji komunikacyjnych w danym kontekście społecznym. Student jest w stanie wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy fragmentów rozmowy. Potrafi wskazać na ogólne zasady wykorzystania wiedzy z omawianego zakresu na wybranych poziomach rozwijania kompetencji komunikacyjnej w języku obcym i w odniesieniu do różnych grup wiekowych. W oparciu o te zasady jest w stanie zaproponować autorskie przykłady zadań dydaktycznych możliwych do realizacji w ramach lekcji języka obcego.
Literatura
Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S, i J. Szadura.(red.). 2004. Akty i gatunki mowy. Lublin, Wydawnictwo UMCS
Bronckart, J.-P. 1996. Activité langagière, textes et discours. Pour un interactionnisme socio-discursif. Paris: Delchaux et Niestlé.
Bronckart, J.-P. 1996. L'acquisition des discours. Le point de vue de l'interactionnisme socio-discursif. Le Français dans le Monde. Le discours : enjeux et perspectives. no spécial 55-64
Duszak, A. 1998. Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa. Warszawa. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Grzmil-Tylutki H. 2007. Gatunek w świetle francuskiej teorii dyskursu. Kraków. Universitas
Rothenbuhler, E. 2003. Od rozmowy codziennej do ceremonii medialnej. Kraków. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Pekarek, S. 1999. Leçons de conversations. Dynamiques de l'interaction et acquisition de compétences discursives en classe de langue. Editions Universitaires de Fribourg.
Pekarek-Doehler, S. 2002. « Formes d'interaction et complexité des tâches discursives : les activités des tâches conversationnelles en classe de langue ». In F. Cicurel et D. Véronique, (coord.) Discours, action et appropriation des langues. Paris: Presses Sorbonne Nouvelle. 117-130.
Traverso, V. 1996. La conversation familière. Analyse pragmatique des interactions. Presses Universitaires de Lyon.
Traverso, V. 2003. « Malentendus, quiétude et inquiétude interprétatives dans la conversation familière ». In M. Laforest (dir.) 2003. Le malentendu: dire, mésentendre, mésinterpréter. Montréal: Editions Nota bene. 95- 117.
Zaśko-Zielińska, M. 2002. Przez okno świadomości. Gatunki mowy w świadomości użytkowników języka. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: