Zarys literatury rosyjskiej 09-ZLRUA-11
Literatura staroruska. Swoistość piśmiennictwa staroruskiego w kontekście europejskim. Periodyzacja w relacji do wydarzeń historycznych, główne zabytki;
Rozwój literatury rosyjskiej w wieku XVIII (barok, klasycyzm, sentymentalizm);
Pierwsze ćwierćwiecze XIX w. (1801–1825), twórczość dekabrystów. Romantyzm w Rosji – A. Puszkin, M. Lermontow, M. Gogol;
Proces historyczno-literacki w latach 1842-1895. Przełom antyromantyczny, rozwój realizmu. (Iwan Turgieniew, Iwan Gonczarow, Fiodor Dostojewski, Lew Tołstoj). Znaczenie raznoczyńców. Naturalizm w Rosji. Twórczość A. Czechowa, M. Gorkiego;
„Srebrny wiek” w kulturze i literaturze rosyjskiej. Symbolizm. Akmeizm. Futuryzm;
Literatura porewolucyjna (Lata 20. XX wieku (1917-1929), lata 30. (socrealizm). Wielka Wojna Ojczyźniana i literatura tego okresu);
Okres „odwilży”, stagnacji i pierestrojka w literaturze, Literatura po rozpadzie ZSRR – kierunki, tendencje, główni przedstawiciele. Problem postmodernizmu w literaturze i kulturze rosyjskiej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:
Posiada podstawowe wiadomości nt. procesu historycznoliterackiego poszczególnych epok. Potrafi analizować w tym kontekście najważniejsze teksty i znać ich miejsce w biografii poszczególnych autorów.
Rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe terminy z zakresu literaturoznawstwa.
Rozumie i wyjaśnia istotę oraz mechanizmy funkcjonowania poszczególnych zjawisk literackich
Zna i rozumie podstawowe metody analizy interpretacji dzieła literackiego
Wybiera właściwe metody interpretacyjne.
Prawidłowo interpretuje wytwory działalności twórczej pisarzy, potrafi w formie ustnej i pisemnej wykazać się umiejętnościami z zakresu analizy działa literackiego.
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach,
- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,
- znajomość zalecanej literatury przedmiotu,
- pozytywne oceny z testów i kolokwiów (student ma prawo do poprawy ocen z testów)
- zaliczenie kolokwium semestralnego,
- przygotowanie prezentacji zaliczeniowej.
Skala ocen:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
B. Mucha,Historia literatury rosyjskiej. Zarys, Wrocław 1989.
Historia literatury rosyjskiej XX w., pod red. A. Drawicza, Warszawa 1997.
Historia literatury rosyjskiej, pod red. M. Jakóbca, Warszawa 1976.
Русские писатели ХХ века. Биографический словарь, под. ред. П. А. Николаева, Москва 2000.
И.Скоропанова, Русская постмодернистская литература, Москва 2001.
Н.Лейдерман, М.Липовецкий,Современная русская литература, Москва 2001.
U.Wójcicka, Siedem wieków literatury dawnej Rusi, Bydgoszcz 1990.
Słownik pisarzy rosyjskich, pod red. F. Nieuważnego, Warszawa 1994.
Kanon lektur
A. Puszkin, Eugeniusz Oniegin
M. Lermontow, Bohater naszych czasów
M. Gogol, Szynel, Martwe dusze
I. Turgieniew, Rudin
F. Dostojewski, Idiota
L. Tołstoj, Anna Karenina
A. Czechow, Śmierć urzędnika, Trzy siostry
I. Bunin, Lekki oddech, Udar słoneczny
E. Zamiatin, My
M. Bułhakow, Mistrz i Małgorzata
A. Achmatowa, Requiem
A. Sołżenicyn, Jeden dzień Iwana Denisowicza
V. Nabokov, Lolita
I. Babel, Opowiadania odeskie
Wieniedikt Jerofiejew, Moskwa-Pietuszki
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: