Zarys gramatyki współczesnego języka rosyjskiego 09-ZGJRUA-22
1. Głoska i fonem. Samogłoski i spółgłoski rosyjskie
2. Elementy fonotaktyki. Asymilacja, redukcja, dysymilacja
3. Morfem i wyraz. Typy morfemów
4. Kategorie morfologiczne. Typologia kategorii morfologicznych
5. Paradygmaty koniugacji rosyjskiej
6. Klasy deklinacyjne rzeczowników rosyjskich. Kategoria rodzaju i liczby
7. Cechy definicyjne zaimka
8. Kategoria przymiotnika
9. Charakterystyka liczebnika
10. Miejsce słowotwórstwa w systemie języka rosyjskiego
11. Rodzaje słowotwórstwa. Funkcjonalne klasy derywatów
12. Jednostki analizy składniowej. Związki składniowe
13. Zdanie pojedyncze. Problemy części zdania
14. Zdanie złożone.
15. Norma językowa i jej zróżnicowanie
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Zna zasady opisu systemu fonologicznego oraz pojęcia wymagane do takiego opisu
Rozumie i prawidłowo używa terminologię w zakresie gramatyki współczesnego języka rosyjskiego
Prawidłowo identyfikuje morfemy w strukturze morfemowej wyrazu
Potrafi prawidłowo przeprowadzić typologię kategorii morfologicznych
Prawidłowo określa paradygmaty koniugacyjne, klasy deklinacyjne rzeczowników. Prawidłowo określa deklinacje przymiotników i odmiany liczebników
Stosując pojęcia z zakresu słowotwórstwa, prawidłowo przeprowadza analizę słowotwórczą wyrazu
Rozpoznaje i prawidłowo określa części zdania
Rozpoznaje typy zdań złożonych
Stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu wypowiedzi ustnych i pisemnych, jest zorientowany na poprawność językową wypowiedzi
Korzysta z bibliografii przedmiotu
Korzysta z zasad norm i uzusu współczesnego języka rosyjskiego
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność oraz aktywny udział na zajęciach;
- systematyczne przygotowanie do zajęć;
- ocena końcowa polegająca na umiejętności zaprezentowania wiedzy nabytej w ramach przedmiotu
Metody oceniania:
• Metody kształtujące:
bieżące monitorowanie i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych przez studentów w trakcie zajęć oraz w domu
• Metody podsumowujące:
Ocena końcowa w oparciu o umiejętność syntezy zdobytej wiedzy i jej zaprezentowania w formie pisemnej lub ustnej.
Skala ocen:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
1. S. Grzybowski, Podstawy fonetyki rosyjskiej dla Polaków, Warszawa 1983.
2. Gramatyka współczesnego języka rosyjskiego, pod red. A. Bartoszewicza i J. Wawrzyńczyka, cz. 1-4, warszawa 1986-1987.
3. S. Grzybowski, Zarys fonetyki opisowej języka rosyjskiego (wraz z ćwiczeniami), Toruń 2007.
4. A. Mirowicz, Gramatyka opisowa języka rosyjskiego, cz. 1, Warszawa 1975.
5. M. Olechnowicz, Akcent rosyjski, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1977.
6. E. Bałałykina, A. Bartoszewicz, G. Nikołajew, Słowotwórstwo rosyjskie dla Polaków,Warszawa 1987.
7. L. Jochym-Kuszlikowa, E. Kossakowska, Zarys słowotwórstwa rosyjskiego dla Polaków, Warszawa 1990.
8. Н.А. Николина, Словообразование современного русского языка, Москва 2005.
9. Cz. Lachur, Współczesny język rosyjski. System gramatyczny, (z ćwiczeniami), Opole 1998.
10. Л.Л. Касаткин, Современный русский язык. Фонетика, Москва 2006.
11. Р. И. Аванесов, Русское литературное произношение, Москва 1984.
12. Е.А. Земская, Современный русский язык. Словообразование, Москва 2006 (lub 1973, 2005).
13. Е.А. Земская, Словообразование как деятельность, Москва 1992.
14. В.Н. Немченко, Современный русский язык. Словообразование, Москва 1984.
15. Русская разговорная речь, ответ. ред. Е.А. Земская, Москва 1973.
16. Н.М. Шанский, Очерки по русскому словообразованию, Москва 2005 (lub 1968).
17. Г.А. Николаев, Лекции по русскому словообразованию, Казань 2009.
18. З.А. Потиха, Современное русское словообразование, Москва 1970.
19. Н.М. Шанский, Лексикология современного русского языка, Москва 2007 (lub 1964, 1972).
20. Э.В. Кузнецова, Лексикология русского языка, Москва 1989.
21. М.И. Фомина, Современный русский язык. Лексикология, Москва 1983 (lub 1978).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: