Zajęcia fakultatywne 09-ZFAKARAB-11
Na zajęciach zostaną omówione następujące tematy:
- wprowadzenie do gramatyki języka klasycznego,
- podział języków semickich i etapy rozwoju języka arabskiego,
- cechy arabskiego na tle innych języków semickich,
- pojęcie fasih,
- Koran - powstanie, spisanie, budowa,
- poezja staroarabska i jej główni przedstawiciele,
cechy charakterystyczne klasycznego języka arabskeigo w porównaniu do współczesnej arabszczyzny,
- początki gramatyki arabskiej, Sibawayhi i Al-Kitab,
- analiza tekstów w klasycznym języku arabskim.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- umiejscowić język arabski wśród języków semickich i afroazjatyckich,
- wyróżnić etapy rozwoju języka arabskiego,
- opowiedzieć o początkach tworzenia się literatury arabskiej oraz gramatyki języka arabskiego,
- samodzielnie przeczytać fragment Koranu z wykorzystaniem słowników, leksykonów oraz innych tradycyjnych i multimedialnych źródeł informacji,
- przytoczyć podstawowe pojęcia dotyczące gramatyki klasycznego języka arabskiego,
- podjąć próbę lektury Al-Kitab Sibawayhiego,
- wykazywać otwartość na odmienność arabskiego języka klasycznego i gotowość do zmiany opinii w świetle dostępnych danych lub argumentów,
- przedstawić swoją świadomość wartości dziedzictwa kulturowego jakim jest klasyczny język arabski.
Kryteria oceniania
prezentacja wybranego tematu dotyczącego klasycznego języka arabskiego, aktywność na zajęciach, zaliczenie prac pisemnych, przygotowanie do zajęć, obecność, zaliczenie pisemne
Skala ocen:
5,0 – bardzo dobra znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, bardzo dobre oczytanie w literaturze przedmiotu, biegłe posługiwanie się terminologią specjalistyczną
4,5 – bardzo dobra znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, bardzo dobre oczytanie w literaturze przedmiotu, biegłe posługiwanie się terminologią specjalistyczną
4,0 –dobra znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, dobre oczytanie w literaturze przedmiotu, dobre posługiwanie się terminologią specjalistyczną
3,5 – dobra znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, dostateczne oczytanie w literaturze przedmiotu, dobre posługiwanie się terminologią specjalistyczną
3,0 - dostateczna znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, dostateczne oczytanie w literaturze przedmiotu, dostateczne posługiwanie się terminologią specjalistyczną
2,0 - niedostateczna znajomość przedstawionego na zajęciach materiału
Literatura
Danecki Janusz, Klasyczny język arabski, Dialog, Warszawa 2004.
Danecki Janusz, Gramatyka języka arabskiego, Dialog, Warszawa 2000.
Danecki Janusz, Współczesny język arabski i jego dialekty, Dialog, Warszawa 2008.
Koran (wydania w języku arabskim).
Sibawayhi, Al-Kitab (różne wydania).
Versteegh Kees, The Arabic linguistic tradition, London-New York 1997.
Versteegh Kees, The Arabic language, Edinburgh 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: