Wielojęzyczność i wielokulturowość w Unii Europejskiej 09-WWUEwj-ILS-11
Treści programowe zapewniające uzyskanie efektów uczenia się:
-Wielokulturowość i wielojęzyczność w ujęciu socjologicznym - pojęcia i definicje
-Wybrane dokumenty UE i Polski dotyczące wielojęzyczności i wielokulturowości
-Wielojęzyczność w kontekście polityki językowej UE i Polski
-Wielokulturowość UE w kontekście zjawisk społeczno-ekonomicznych: migracja i integracja (kulturowa i językowa)
-Mniejszości językowe
-Wielojęzyczność w przestrzeni publicznej
-Wielojęzyczność i tożsamość
-Wielojęzyczność i wielokulturowość w rodzinie
-Wielojęzyczność i wielokulturowość a edukacja i praca
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
-potrafi wskazać i opisać dokumenty UE i Polski dotyczące wielojęzyczności i wielokulturowości
-umie przeanalizować wskazane dokumenty i porównać zalecenia z ich realizacją
-potrafi analizować pojęcia z zakresu wielojęzyczności, wielokulturowości, krajobrazu językowego
-umie obserwować w/w zjawiska i analizować w kontekście społecznym, kulturowym, politycznym, ekonomicznym
-posiada wiedzę jak analizować oraz potrafi przeprowadzać badania w w/w zakresach
-pracować samodzielnie i w grupie
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
a) Przygotowanie i wygłoszenie referatu w języku angielskim na jeden z omawianych tematów.
bdb – bardzo dobre merytoryczne przedstawienie tematu, znakomita płynność wypowiedzi
db+ - bardzo dobre merytorycznie przedstawienie tematu z niewielkimi błędami merytorycznymi/ językowymi, bogaty zasób słownictwa, bardzo dobra płynność wypowiedzi
db - dobre merytorycznie przedstawienie tematu z błędami gramatycznymi, dobry zasób słownictwa, dobra płynność wypowiedzi
dst+ - akceptowalne merytorycznie przedstawienie tematu z błędami językowymi, dobra płynność
dst - akceptowalne merytorycznie przedstawienie tematu z licznymi błędami językowymi, dostateczna płynność
ndst – wypowiedź nie na temat lub wypowiedź niezrozumiała z uwagi na nieścisłości merytoryczne oraz na bardzo liczne błędy gramatyczne i leksykalne, słaba płynność
b) Aktywne uczestnictwo w zajęciach, lektura tekstów
c) Egzamin ustny obejmujący zagadnienia omawiane podczas zajęć oceniany jest według następującej skali:
bdb 96-100%
bdb- 91-95%
db+ 86-90%
db 81%-85%
db- 76-80%
dst+ 71-75%
dst 66%-70%
dst- 60-65%
ndst 0-59%
Literatura
Literatura zalecana:
Aronin, L., D. Singleton .2012. Multilingualism. Amsterdam-Philadelphia: John Benjamins Publishing Company
Auer, P., Wei, Li. (eds.) 2008. Handbook of Multilingualism and Multilingual Communication. DE GRUYTER MOUTON
Gorter, D. 2006. Linguistic Landscape. A new approach to multilingualism. Clevedon et al.: Multilingual Matters.
Heckmann, F. 2006. Integration and Integration Policies. IMISCOE Network Feasibility Study, Bamberg: efms.
Heckmann, F. 2015. Integration: What makes it work? . In: efms paper 2015-01, Bamberg: efms.
Komorowska, H. 2011. Issues in Promoting Multilingualism. Teaching – Learning – Assessment. Warsaw: Foundation for the Development of the Education System.
Kramsch, C. (2011-06-03). "Are You Another Person When You Speak Another Language?". Berkeley Language Center.
Le Page, R., Tabouret-Keller, A. 1985. Acts of Identity: Creole-Based Approaches to Language and Ethnicity. Cambridge: Cambridge University Press.
Pearson, B. Z. 2009. Children with two languages. In E. Bavin (Ed.), Handbook of Child Language (pp. 379-398). Cambridge: Cambridge University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: