Wiedza o współczesnym Izraelu 09-WWI-11
1. Cele zajęć/przedmiotu:
C1 przekazanie wiedzy z zakresu historii, prawa, kwestii religijnych w Izraelu kształtujących tożsamość współczesnego Izraelczyka oraz ich wpływ na osobliwość kultury izraelskiej
C2 poznanie podstawowych dzieł z zakresu dramaturgii, filmu i muzyki izraelskiej
C3 wyrobienie umiejętności krytycznego korzystania ze źródeł naukowych
C4 rozwinięcie umiejętności przygotowania i zaprezentowania referatu
C5 rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie
2. Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Narodziny syjonizmu i Palestyna przed powstaniem państwa Izrael
Powstanie Izraela i historia kształtowania się jego granic
Problem palestyński
Ustrój Izraela, partie polityczne i polityka zagraniczna
Żydzi Aszkenazyjscy i Sefardyjscy w Izraelu oraz ich kultura
Kwestie religijne w Izraelu
Kobiety i mniejszości w Izraelu
Wojsko i kwestie militarne w Izraelu
Problemy współczesnego Izraela. Współczesna tożsamość izraelska
Jerozolima z perspektywy trzech religii
Teksty kultury a współczesny Izrael
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
- Posiada wiedzę z zakresu historii, polityki, prawa, kwestii religijnych, mniejszościowych i kulturowych Izraela.
- Wymienia i rozumie najważniejsze procesy historyczne, polityczne i socjologiczne składające się na tożsamość izraelską.
- Zna wybrane teksty kultury traktujące o współczesnym Izraelu.
- Potrafi przygotować i zaprezentować referat na temat wybranego przez siebie zagadnienia.
- Zna literaturę przedmiotu i potrafi krytycznie ustosunkować się do poruszanych problemów.
- Posługuje się podstawowymi pojęciami dotyczącymi wybranych zjawisk w jęz. hebrajskim.
- Jest świadom różnic kulturowych oraz jest gotowy na podjęcie dialogu z Izraelczykiem.
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): Bardzo dobra znajomość historii, polityki, prawa, kwestii religijnych w Izraelu, bardzo dobra znajomość podstawowych dzieł z zakresu filmu i muzyki izraelskiej, bardzo dobrze rozwinięta umiejętność krytycznego korzystania ze źródeł, bardzo dobrze przygotowany merytorycznie i zaprezentowany referat.
dobry plus (+db; 4,5): Jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami zwłaszcza w zakresie referatu.
dobry (db; 4,0): Możliwy szerszy zakres niedociągnięć: dobra znajomość historii, polityki, prawa, kwestii religijnych w Izraelu, dobra znajomość podstawowych dzieł z zakresu filmu i muzyki izraelskiej, referat na poziomie dobrym, znajomość i umiejętność krytycznego korzystania ze źródeł na dobrym poziomie.
dostateczny plus (+dst; 3,5): Zadowalająca znajomość historii, polityki, prawa, kwestii religijnych w Izraelu, zadowalająca znajomość podstawowych dzieł z zakresu, filmu i muzyki izraelskiej, słabsza znajomość literatury przedmiotu, słabszy referat.
dostateczny (dst; 3,0): Zadowalająca znajomość historii, polityki, prawa, kwestii religijnych w Izraelu, zadowalająca znajomość podstawowych dzieł z zakresu filmu i muzyki izraelskiej, słabszy referat.
niedostateczny (ndst; 2,0): Niezadowalająca znajomość historii, polityki, prawa, kwestii religijnych w Izraelu, niezadowalająca znajomość podstawowych dzieł z zakresu filmu i muzyki izraelskiej, bardzo słaba znajomość literatury przedmiotu, bardzo niestarannie przygotowany referat.
Literatura
Literatura polskojęzyczna:
Albin, Bernard, Tokarz, Grzegorz (red.). 2007. Izrael i Autonomia Palestyńska: wybrane aspekty polityczne i prawne. Wrocław: Uniwersytet Wrocławski, Oficyna Wydawnicza Arboretum.
Arendt, Hannah. 2010. Eichman w Jerozolimie. Rzecz o banalności zła. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Bojko Krzysztof .2006. Izrael a aspiracje Palestyńczyków 1987-2006. Warszawa: Polski Instytut Spraw Międzynarodowych.
Grupińska, Anka. 2008. Najtrudniej jest spotkać Lilit: opowieści chasydzkich kobiet. Budapeszt, Kraków : Wydawnictwo Austeria Klezmerhojs.
Herze, Teodor. 2006. Państwo żydowskie: próba nowoczesnego rozwiązania kwestii żydowskiej, Surzyn Jacek (przekł.). Kraków: Austeria.
Schulze, E. Kristen. 2010. Konflikt arabsko-izraelski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Segev, Tom. 2012. Siódmy milion. Izrael – piętno Zagłady. Warszawa: PWN.
Shapira, Anita. 2018. Historia Izraela. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.
Skorek, Artur. 2015. Żydowskie ugrupowania religijne w państwie Izrael. Polityczna rola ortodoksyjnego judaizmu. Kraków: NOMOS.
Literatura angielskojęzyczna:
Gerber, Yoav. 2011. Nation and history: Israeli Historiography between Zionism and Post-Zionism. London: Vallentine Mitchell.
Hofnung, Menachem. 1996. Democracy, Law and National Security in Israel. Jerusalem: The Hebrew University.
Kimmerling, Baruch (ed.). 1989. The Israeli State and Society: Boundaries and Frontiers, New York: State University of New York Press.
Mahler, Gregory, Mahler Alden R.W. 2010. The Arab-Israeli Conflict: an Introduction and Documentary Leader. London, New York: Rutledge.
Morris, Benny. 2001. Righteous Victims. A history of the Zionist-Arab Conflict 1881-2001. Vintage Books.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: