Praktyczna nauka języka węgierskiego 09-WPNJW-16
Słownictwo i gramatyka zawarta w podręczniku (Szita Szilvia-Pelcz Katalin: Magyar-OK 1.) oraz w materiałach dostarczonych przez wykładowców
Zagadnienia z zakresu fonetyki i gramatyki:
- cechy języka węgierskiego
- system samogłosek i spółgłosek
- cechy prozodyczne (akcent, intonacja)
- zdanie nominalne
- przydawka przymiotnikowa
-używanie zaimków osobowych, wskazujących, przedimków
- wykładnik liczby mnogiej rzeczowników i przymiotników
- czasowniki regularne oraz „ikowe”
- czasowniki nieregularne (kończące na -s, sz, z; na 2 spółgłoski oraz na długą samogłoskę + -t)
- negacja pojedyncza i podwójna
- liczebniki główne i porządkowe
- morfologiczne wykładniki relacji przestrzennych
- przedmiot czynności (dopełnienie)
- przyrostki (cechy) osobowo-dzierżawcze
- koniugacja określona i nieokreślona
- stopniowanie przymiotników
- potencjalna forma czasownika
- czasownik posiłkowy z bezokolicznikiem (akar, tud, kell), formy osobowe
- szyk wyrazów w zdaniu
- relacja przynależności; przyrostki (cechy) osobowo-dzierżawcze
- zdania z relacją przynależności
- forma potencjalna czasownika.
- rekcja (elementy)
- czas przeszły
- czas przyszły
- tryb rozkazujący i przypuszczający (elementy)
((elementy).
Wykorzystanie słownictwa, gramatyki i pragmatyki językowej objętych treściami kształcenia w codziennych sytuacjach komunikacyjnych
Wykorzystanie słownictwa, gramatyki i pragmatyki językowej objętych treściami kształcenia w tworzeniu wypowiedzi ustnych
wykorzystanie słownictwa, gramatyki i pragmatyki językowej objętych treściami kształcenia w tworzeniu tekstów pisanych z wykorzystaniem źródeł słownikowych
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1. używa słownictwa objętego przedmiotem w formie ustnej i pisemnej odpowiednio do sytuacji komunikacyjnej
2. używa struktur gramatycznych objętych przedmiotem w formie ustnej i pisemnej odpowiednio do sytuacji komunikacyjnej
3. formułuje wypowiedzi i prowadzi rozmowę w języku węgierskim na tematy objęte przedmiotem zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu A1+ ESOKJ
4. tworzy teksty (wypracowanie, opis) związane z tematami objętymi przedmiotem zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu A1+ ESOKJ
5. czyta ze zrozumieniem teksty związane z tematami objętymi przedmiotem zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu A1+ESOKJ
6. rozumie wypowiedzi w języku węgierskim oraz treści odtwarzane z nośników zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu A1+ ESOKJ
7. korzysta ze źródeł umożliwiających poszerzenie wiedzy leksykalnej i gramatycznej (źródła słownikowe, Internet)
8. zna elementarną terminologię gramatyczną w zakresie objętym przedmiotem
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich testów kontrolnych (na zakończenie każdej jednostki lekcyjnej lub tematycznej, minimum 61 %, w przypadku testów kontrolujących znajomość leksyki 80%) oraz wykonanie wszystkich prac pisemnych zadanych przez wykładowcę. Możliwość 3 nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Ocena końcowa na podstawie egzaminu ustnego i pisemnego (<61% - ndst, 61-70% dst, 71-75% dst+, 76-85% db, 86-90% db+, 91%< bdb)
Literatura
Podstawowa:
Szita Szilvia - Pelcz Katalin: Magyar OK 1., Pécsi Tudományegyetem, 2013. + AUDIO
Dodatkowa:
1. Durst Péter. Lépésenként magyarul. Első lépés. Szeged: Szegedi Tudományegyetem. 2004. + AUDIO CD, DVD
2. Szili Katalin et al.: A formától a használatig 1.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: