Wiedza o Szwecji 09-WOS-23
Prezentacja genezy i etapów rozwoju szwedzkiego modelu społecznego folkhemmet, zapoznanie studentów z dyskusją na temat zalet i wad folkhemmet
prowadzoną w środowiskach naukowych i mediach
Przedstawienie tradycji i współczesności szwedzkiej polityki mieszkaniowej
Prezentacja przemian zachodzących w szwedzkiej rodzinie, szwedzkiej polityki rodzinnej, systemu opieki nad dziećmi oraz praw dziecka w społeczeństwie szwedzkim
Omówienie szwedzkiego systemu szkolnictwa na poziomie podstawowym, średnim, wyższym, zawodowym oraz oświaty dorosłych; prezentacja szwedzkiej polityki oświatowej
Prezentacja ekonomicznych uwarunkowań szwedzkiego państwa dobrobytu, polityki zatrudnienia oraz gwarancji bezpieczeństwa socjalnego
Omówienie szwedzkiego systemu opieki zdrowotnej i opieki nad ludźmi starszymi
Prezentacja szwedzkiej polityki na rzecz równości płci oraz sposobów przeciwdziałania dyskryminacji ze względu na pochodzenie etniczne, przekonania religijne, orientację seksualną,
niepełnosprawność fizyczną i intelektualną oraz wiek
Prezentacja polityki imigracyjnej i integracyjnej Szwecji oraz problemów społeczeństwa wielokulturowego.
Przybliżenie specyfiki szwedzkiego społeczeństwa obywatelskiego z uwzględnieniem tradycyjnych i nowych ruchów społecznych, związków zawodowych i organizacji
Omówienie procesu sekularyzacji społeczeństwa szwedzkiego i dzisiejszej roli Kościoła Szwedzkiego oraz innych związków wyznaniowych.
Przybliżenie norm etycznych i obyczajowych obowiązujących w społeczeństwie szwedzkim.
Prezentacja terminologii potrzebnej do analizy omawianych procesów i zjawisk
i prowadzenia merytorycznej dyskusji na ich temat
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową na temat współczesnego szwedzkiego społeczeństwa, osadzoną w kontekście historycznym i politycznym
rozumie i omawia pojęcie folkhemmet; dyskutuje zalety i wady szwedzkiego
modelu społecznego, odnosząc się do szwedzkiej debaty publicznej
orientuje się w ekonomicznych i kulturowych uwarunkowaniach życia społecznego Szwedów; zna normy obyczajowe obowiązujące w życiu społecznym
omawia regulacje prawne dotyczące różnych dziedzin życia społecznego Szwedów (rodzina, wychowanie dzieci, szkoła, życie zawodowe, podatki i zasiłki, ubezpieczenia społeczne, służba zdrowia, opieka socjalna, opieka nad ludźmi starszymi); charakteryzuje specyfikę szwedzkich rozwiązań społeczno-prawnych;
wymienia i charakteryzuje instytucje życia społecznego.
orientuje się w aktualnych tematach poruszanych w debacie publicznej, dotyczących różnych aspektów życia społecznego Szwedów
rozumie znaczenie działań na rzecz zapobiegania dyskryminacji i wspierania różnorodności jako istotnego elementu szwedzkiej polityki społecznej, podaje przykłady problemów i sposobów ich rozwiązywania
potrafi wskazywać i wyjaśniać związki przyczynowo-skutkowe między przeszłością a teraźniejszością Szwecji w odniesieniu do życia społecznego i dyskutować na temat przemian kulturowo-mentalnościowych
posługuje się terminologią z dziedziny życia społecznego, wyjaśnia kluczowe pojęcia
umiejętnie korzysta z różnego rodzaju źródeł wyszukuje potrzebne informacje i przygotowuje dłuższe wypowiedzi ustne o charakterze referatu i analizy dotyczące społeczeństwa szwedzkiego;
pogłębia swoje zainteresowania kulturoznawcze
Kryteria oceniania
F: podsumowanie dyskusji, sformułowanie wniosków
P: pisemny sprawdzian zaliczeniowy
Kryteria oceniania
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Christensson J. (red). 2009, Signum svenska kulturhistoria. 1900-talet. Bokförlaget Signum
Larsson H. A. (red). 2003. Boken om Sveriges historia. Bokförlaget Forum.
Norborg L.-A.1993. Sveriges historia under 1800- och 1900-talen. Almqvist & Wiksell.
LundenmarkT., Nilsson Ch. 2003. Tänk själv. En bok om mångfald. Paraplyprojektet.
Ehn B., Frykman J., Löfgren O. 1995. Försvenskningen av Sverige. Natur och Kultur.
Törnrosalandet. Om tillhörighet och utanförskap.2001. Integrationsverket
Frykman J. Löfgren O. (red). 1991. Svenska vanor och ovanor. Natur och kultur.
Artykuły ze szwedzkich czasopism i broszury.
Internet: oficjalne strony szwedzkich urzędów, instytucji i organizacji, np.:
- Dagens samhälle. Kommunernas och landstingens tidning http://www.dagenssamhalle.se/
- Skolverkets hemsida: http://www.skolverket.se/
- Högskoleverkets hemsida: http://www.hsv.se/
- Försäkringskassan: http://www.forsakringskassan.se
- Socialstyrelsen: http://www.socialstyrelsen.se
- Kulturnät Sverige: http://www.kultur.nu/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: