Wiedza o krajach angielskiego obszaru językowgo 09-WOKAOJU-12
Geografia i podział polityczny Wysp Brytyjskich.
Symbole narodowe Wysp Brytyjskich
Społeczeństwo i wielokulturowość współczesnej Wielkiej Brytanii;
Gospodarka. Główne gałęzie gospodarki i surowce naturalne.
System polityczny Zjednoczonego Królestwa. Monarchia, Parlament, Partie polityczne.
Źródła prawa i struktura sądownictwa
Religia w Wielkiej Brytanii
System edukacji
Media
Życie codzienne i kulturalne w Wielkiej Brytanii
Specyfika Walii, Szkocji i Irlandii Północnej
Rola Wielkiej Brytanii w świecie współczesnym.
Geografia Stanów Zjednoczonych.
Amerykańskie społeczeństwo i jego wielokulturowość.
Symbole narodowe USA
Gospodarka. Główne gałęzie gospodarki i surowce naturalne.
System polityczny i prawny USA. Federalizm, Konstytucja.
Prezydent, Kongres,
Sąd Najwyższy; Prawo amerykańskie
Religia w Stanach Zjednoczonych;
System edukacji
Media
Życie codzienne i kulturalne w USA
Rola USA we współczesnym świecie.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Rozpoznać i opisać najważniejsze zjawiska społeczno-kulturowe w krajach anglojęzycznych
Opisać i ocenić strukturę i rolę brytyjskich i amerykańskich instytucji publicznych
Interpretować wydarzenia z historii powojennej w Wielkiej Brytanii i USA i odnieść je do współczesnych realiów
Zrozumieć kontekst kulturowy, polityczny i społeczny współczesnego języka i literatury angielskiej
czytać i interpretować teksty kultury i brać aktywny udział w dyskusji na zajęciach
wyciągać wnioski i porządkować efekty dyskusji
korzystać z literatury przedmiotu w języku angielskim
prawidłowo posługiwać się podstawową terminologią przedmiotu
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach;
- przygotowanie do zajęć;
- znajomość literatury przedmiotu;
- zaliczenie kolokwium końcowego.
Skala ocen:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Christopher, D.P. 2006. British Culture. An Introduction. 2nd Edition. London: Routledge.
McDowall, D. 1999. Britain in Close-up. Harlow: Pearson Education.
Oakland, J. 2010. British Civilization. An Introduction. Seventh Edition. London: Routledge.
O'Driscoll, J. 2009. Britain. Oxford: Oxford University Press.
Campbell, N. and A. Kean. 2006. American Cultural Studies. An Introduction to American Culture, 2nd Edition. London: Routledge.
Fiedler, E, R. Jansen, M. Norman-Risch. 2004. America in Close-up. Harlow: Longman.
Mauk, D. and J. Oakland. 2009. American Civilization. An Introduction, 5th Edition. London: Routledge.
Temperley, H. and C. Bigsby. 2007. A New Introduction to American Studies. Longman.
Crowther, J. (ed.) 2006. Oxford Guide to British and American Culture. Oxford: Oxford University Press.
Oakland, J. 1993. A Dictionary of British Institutions. A Student's Guide. London: Routledge.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: