Wiedza o języku chińskim 09-WOJCH-11
Klasyfikacja języka chińskiego.
Dialekty języka chińskiego.
Języki Chin.
Język a pismo.
Historia językoznawstwa chińskiego.
Historia języka chińskiego.
Chińska fonologia historyczna.
Fonetyka i fonologia języka chińskiego.
Hanyu Pinyin.
Morfologia języka chińskiego.
Semantyka języka chińskiego.
Składnia języka chińskiego.
Polityka językowa ChRL.
Język chiński poza granicami ChRL.
Pogranicza chińskiego językoznawstwa.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
zna podstawowe pojęcia i fakty dotyczące języka chińskiego, jego historii i rozwoju;
ma świadomość kompleksowej natury języka chińskiego;
wyszukuje informacje dotyczące omawianych kręgów tematycznych, korzystając z różnych źródeł;
formułuje krytyczne sądy na temat omawianych zagadnień;
korzysta we właściwy sposób ze zdobytej wiedzy przedmiotowej w celu formułowania i analizy problemów badawczych;
ma świadomość posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz konieczności ich stałej aktualizacji.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Kolokwium pisemne
Prezentacja multimedialna
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zagadnień związanych z językoznawstwem chińskim, (w ujęciu historycznym, jak i współcześnie), uzupełniana na bieżąco wiedza z zakresu teorii o języku chińskim, wysoka świadomość roli badań nad językiem chińskim;
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami;
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsza orientacja w historii i obecnym stanie języka chińskiego oraz znajomość zagadnień związanych ze strukturą języka chińskiego;
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość zagadnień związanych ze strukturą języka chińskiego; zadowalająca orientacja w historii i obecnym stanie języka chińskiego, wybiórcza wiedza z zakresu teorii o języku chińskim, zadowalająca świadomość roli badań nad językiem chińskim;
dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca znajomość zagadnień związanych ze strukturą języka chińskiego; zadowalająca orientacja w historii i obecnym stanie języka chińskiego, mała wiedza z zakresu teorii o języku chińskim, słaba świadomość roli badań nad językiem chińskim;
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca znajomość zagadnień związanych ze strukturą języka chińskiego; niezadowalająca orientacja w historii i obecnym stanie języka chińskiego, niezadawalająca wiedza z zakresu teorii o języku chińskim, niezadawalająca świadomość roli badań nad językiem chińskim.
Literatura
‒ DeFrancis, John 1984. The Chinese Language. Fact and Fantasy. Honolulu: University of Hawaii Press.
‒ Künstler, Mieczysław Jerzy 2000. Języki chińskie. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.
‒ Norman, Jerry 1988. Chinese. Cambridge University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: