Wykład monograficzny II
09-WMON-ZU22
Wybrane aspekty językoznawcze, literaturoznawcze, kulturoznawcze, translatologiczne oraz dydaktyczno-metodyczne
Cele kształcenia
W odróżnieniu od luźno ze sobą powiązanych wykładów kursowych wykład monograficzny ma na celu naświetlenie danego zagadnienia z różnych punktów widzenia, w sposób wyczerpujący przedstawiając różne podejścia do danej problematyki lub ewentualnie dokonując historycznego rysu prezentującego ewolucję obchodzenia się z danym problemem badawczym. Wybrany wykład monograficzny jest w ścisłej korelacji z obraną specjalizacją oraz realizowanym w ramach seminarium projektem pracy magisterskiej (w zakresie literaturoznawstwa, językoznawstwa, kulturoznawstwa, dydaktyki języków obcych lub translatologii). Wykład (ze względu na ograniczone ramy interakcji) służy przede wszystkim zapoznaniu studentów z określonymi treściami i wiedzą. Ponadto służy on kształceniu umiejętności i kompetencji społecznych, gdyż i same treści mogą być refleksyjnym odniesieniem do owych umiejętności i kompetencji (np. w przypadku praktycznie zorientowanych treści z zakresu translatologii, dydaktyki, języka fachowego, pragmatyki lingwistycznej, interkulturowości, poszczególnych metodologii badawczych itp.). Student powinien posiąść wiedzę o współczesnych tendencjach rozwoju dziedzin naukowych i umiejętność stosowania ich we własnych badaniach. Powinien też być świadom społecznej i etycznej odpowiedzialności związanej z publikowaniem i praktycznym stosowaniem wniosków badawczych.
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień
Wykład konwersatoryjny
Wykład problemowy
Poziom przedmiotu
II stopień
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
II rok
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Wiedza filologiczna w zakresie, językoznawstwa, kulturoznawstwa, literaturoznawstwa i dydaktyki języka na poziomie licencjackim. Zaawansowane umiejętności w zakresie zintegrowanych sprawności językowych (szczególnie słuchania i czytania ze zrozumieniem oraz reproduktywnego pisania) na poziomie umożliwiającym swobodne sporządzanie notatek oraz obcowanie z niemieckojęzyczną literaturą przedmiotową i podmiotową
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka:
Ma pogłębioną wiedzę o wybranych zagadnieniach literaturoznawczych, językoznawczych, kulturoznawczych, translatologicznych lub dydaktycznych będących przedmiotem wykładu
Zna na poziomie rozszerzonym terminologię specjalistyczną wybranych zagadnień wykładu, potrafi adekwatnie i precyzyjnie ją stosować
Posiada wiedzę o metodologii badań (uwzględniającą ich historyczny rozwój) w zakresach odnoszących się do poszczególnych zagadnień wykładu
Posiada pogłębione umiejętności badawcze obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych poglądów, dobór metod, opracowanie i prezentację wyników
Rozumie potrzebę ciągłego uzupełniania zdobytej na wykładzie wiedzy w ramach pracy własnej: poprzez zgłębianie literatury przedmiotu, poszukiwania własne oraz konsultacje z wykładowcą
Kryteria oceniania
do wyboru prowadzącego kolokwium pisemne lub ustne
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Literatura
w gestii osoby prowadzącej Wykład monograficzny
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: