Wykład monograficzny 09-WMON-DU33
Wybrane aspekty językoznawcze, literaturoznawcze, kulturoznawcze, translatologiczne oraz dydaktyczno-metodyczne
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Student ma pogłębioną wiedzę o wybranych zagadnieniach literaturoznawczych, językoznawczych, kulturoznawczych, translatologicznych lub dydaktycznych będących przedmiotem wykładu; zna na poziomie rozszerzonym terminologię specjalistyczną wybranych zagadnień wykładu, potrafi adekwatnie i precyzyjnie ją stosować; posiada wiedzę o metodologii badań (uwzględniającą ich historyczny rozwój) w zakresach odnoszących się do poszczególnych zagadnień wykładu; posiada pogłębione umiejętności badawcze obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych poglądów, dobór metod, opracowanie i prezentację wyników; rozumie potrzebę ciągłego uzupełniania zdobytej na wykładzie wiedzy w ramach pracy własnej: poprzez zgłębianie literatury przedmiotu, poszukiwania własne oraz konsultacje z wykładowcą
Kryteria oceniania
znajomość merytoryczna zagadnienia - zaliczenie pisemne lub kolokwium
Literatura
w gestii osoby prowadzącej wykład monograficzny, przykłady z różnych dziedzin:
Literaturoznawstwo:
Bogusław Drewniak, Polen und Deutschland 1919-1939. Wege und Irrwege kultureller Zusammenarbeit, Düsseldorf 1999; Bogusław Drewniak, Polsko-niemieckie zbliżenia w kręgu kultury 1919-1939, Gdańsk 2005; Roman Dziergwa, Literaturästhetik versus Tagespolitik. Zur Rezeption und Funktion der deutschsprachigen Literatur in Polen in der Zwischenkriegszeit (1918-1939), Peter Lang Verlag, Frankfurt am Main 1998; Stefan H. Kaszyński: Krótka historia literatury austriackiej. Wydaw. UAM, Poznań 2012; Stefan H. Kaszyński: Kurze Geschichte der österreichischen Literatur. Peter Lang Verlag, Frankfurt am Main 2012; Österreichische Literatur – Literatur aus Österreich, Quelletexte zur deutschsprachigen Literatur Bd. 6. Wydaw. Poznańskie, Poznań 2010.
Dydaktyka:
Bausch, Karl-Richard / Christ, Herbert / Krumm, Hans-Jürgen (Hrsg.) 2007: Handbuch Fremdsprachenunterricht. Stuttgart: UTB; Gudjons, H. 2008: Handlungsorientiert lehren und lernen. Heilbrunn: Julius Klinkhardt Verlag; Edmodson, W./House, J. 2006: Einführung in die Sprachlehrforschung. Stuttgart: UTB A. Francke; Bausch, Karl-Richard / Christ, Herbert / Krumm, Hans-Jürgen (Hrsg.): Handbuch Fremdsprachenunterricht. UTB: Stuttgart 2007; 5. Aufl.; Białek, Edward / Karolak, Czesław: „Schuhnummer oder Leben!“ Beiträge zur Literaturdidaktik und zum kinder- und jugendliterarischen Schrifttum. Dresden 2007; Bredella, Lothar / Delanoy, Werner / Suhrkamp, Carola: Literaturdidaktik im Dialog. Tübingen 2004; Burkhardt, Armin / Fandler, Doris / Reckert, Tina (Hrsg.): Interkulturell, eigenständig, handlungsorientiert. Neue Tendenzen der Fremdsprachendidaktik. Aachen 2008;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: