Wykład monograficzny - literaturoznawstwo I 09-WMHLIT-33
Opis treści kształcenia:
1) Pogłębione informacje na temat szeroko pojętych „labiryntów” historycznych, społecznych i kulturowych związanych z tematyką hiszpańskiego wygnania (exilio) po 1939 roku oraz jego konsekwencji dla kultury kraju
2) Problematyzacja i omówienie zagadnień dotyczących form i figur wojny na podstawie powieści J. Cercasa oraz filmu D. Trueby "Soldados de Salamina"
3) Perspektywy i instrumentarium metodologiczne: np. miejsca pamięci, rzeczy i zagłada, literatura świadectwa, literatura obozowa, powieść i narracja historyczna, etc.
4) Problematyzacja i omówienie wybranych zagadnień dotyczących form i figur wojny i wygania na podstawie literatury, obrazów filmowych i zdjęć dokumentalnych (Aub, Semprún, Capa, Seymour, Taro, Zambrano, Chacón, itd.).
Po ukończeniu kursu student zna podstawowe fakty i zjawiska związane z tematyką wygnania w literaturze i kulturze Hiszpanii w XX wieku, potrafi połączyć je z wydarzeniami z historii Hiszpanii od rozpoczęcia wojny domowej do przełomowej daty 1975 roku. Student zna kryteria specyfiki form i figur wygnania w omówionym okresie, biorąc pod uwagę uwarunkowania kulturowe, geograficzne, polityczne, społeczne i ideologiczne, które na nich zaważyły. Rozumie i potrafi omówić mapę hiszpańskiego wygnania republikańskiego (zarówno kraje europejskie, jak i oba kontynenty amerykańskie, z oczywistą przewagą krajów hiszpańskojęzycznych). Student zapoznał się z wybranymi utworami w języku hiszpańskim pisarzy i artystów emigracyjnych, teoretyków zjawiska i twórczości emigracyjnej, a także współczesnej literatury nawiązującej do tematyki wojny domowej i wygnania republikańskiego, potrafi omówić najistotniejsze dla ich zrozumienia elementy treści i formy, oraz rozumie, jaką rolę utwory te odegrały w historii literatury i kultury hiszpańskiej.
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i osiągnięciu efektów student:
1) Rozumie i potrafi nakreślić w sposób pogłębiony zjawiska historyczne, społeczne i kulturowe odnoszące się do problematyki hiszpańskiego wygnania;
2) Rozumie, rozróżnia i interpretuje metody analizy związane z formami i figurami Hiszpańskiego wygnania w kulturze XX w., tematyką pamięci, tożsamości;
3) Potrafi wykorzystać i zastosować poznaną metodologię analizy i komentarza tekstów literackich, obrazów filmowych i zdjęć dokumentalnych poddając krytycznej analizie i problematyzacji np. zagadnienia wygnańczej literatury obozowej, miejsc pamięci (lieux de mémoire) w Hiszpanii po okresie przemian demokratycznych, etc.
4) Formułuje i nakreśla własne osądy krytyczne w oparciu o teksty i wytwory kultury innych autorów, których prace dotyczą tematyki zajęć; umie poszerzać swoje umiejętności badawcze;
5) Korzysta ze źródeł literaturowych, filmowych i internetowych;
6) Posiada kolejne umiejętności interpersonalnej współpracy w grupie;
7) Wykazuje wrażliwość na kulturowe procesy tożsamości społecznej i indywidualnej, na zagadnienia dotyczące heterogeniczności historyczno-społeczno-kulturowej.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach
- przeczytanie zadanych i omawianych tekstów
- aktywny udział studenta w zajęciach; uczestnictwo w dyskusjach
- umiejętność krytycznego spojrzenia na prezentowane tematy
- umiejętność komunikacji i pracy w grupie
- praca pisemna w formie eseju krytycznego na zadany temat
Literatura
A. Bibliografia:
- Alicia ALTED, (2005), "La voz de los vencidos. El exilio republicano de 1939". Madrid: Aguilar.
- Max AUB (1966), “El limpiabotas del padre eterno”, “Manuscrito cuervo”, Mis páginas mejores. Madrid: Gredos.
- Erich AUERBACH (1967), "Figura". Madrid: Trotta, 1998
- Francisco CAUDET (2005). "El exilio republicano de 1939". Madrid: Cátedra.
- Javier CERCAS (2001). "Soldados de Salamina". Barcelona: Tusquets, 2005.
- Dulce CHACÓN (2002). "La voz dormida". Madrid: Alfaguara, 2008.
- Rafael ESCUDERO ALDAY (coord.), (2011). "Diccionario de memoria histórica. Conceptos contra el olvido". Madrid: Catarata.
- Claudio GUILLÉN, (1995). "El sol de los desterrados: literatura y exilio". Barcelona: Qaderns Crema.
- Angelina MUÑIZ-HUBERMAN, (1999). "El canto del peregrino. Hacia una poética del exilio". Barcelona/México: GEXEL/UNAM.
- José María NAHARRO-CALDERÓN (coord.), (1991). "El exilio de las Españas de 1939 en las Américas: «¿Adónde fue la canción?»". Barcelona: Anthropos, Col. Exilios y heterodoxias.
- José Ramón RESINA, Urlich WINTER (eds.), (2005). "Casa encantada. Lugares de memoria en la España constitucional (197802004)". Madrid/Frankfurt Main: Iberoamericana/Vervuert.
- Jorge SEMPRÚN, (1963). "El largo viaje". Barcelona: Tusquets, 2004.
- _____________ (1995). "La escritura o la vida". Barcelona: Tusquets, 2002.
- _____________ (2003). "Veinte años y un día". Barcelona: Tusquets, 2003.
- Bożena SCHALLCROSS, "Rzeczy i zagłada". Karów: Universitas, 2010.
- Eduardo SUBIRATS, (2003). "Memoria y exilio". Barcelona: Losada.
- Tzvetan TODOROV (2009). "La memoria, ¿un remedio contra el mal?". Barcelona: Arcadia.
- Michael UGARTE, (1999). "Literatura española en el exilio". Madrid: Siglo XXI de España Editores.
- Urlich WINTER (ed.), (2006). "Lugares de memoria de la Guerra Civil y el franquismo. Representaciones literarias y visuales". Madrid/Frankfurt Main: Iberoamericana/Vervuert.
- María ZAMBRANO, (1937). "Los intelectuales en el drama de España y otros escritos de la guerra civil". Madrid: Trotta, 1998.
- _______________ (1989). "Los bienaventurados". Madrid: Siruela.
B. Filmografia:
- David Trueba (2003). "Soldados de Salamina", España.
- Benito Zambrano (2012), "La voz dormida", España.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: