Wstęp do literaturoznawstwa 09-WLZS-11
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Literaturoznawstwo jako nauka i jego relacje z innymi dyscyplinami naukowymi.
Działy literaturoznawstwa.
Podstawowe teorie kultury.
Systematyka rodzajów i gatunków literackich.
Teorie literatury.
Pokrewieństwo i zróżnicowanie literatur świata.
Literatura w świecie postkolonialnym i globalnym.
Miejsce literatury w kulturze i społeczeństwie.
Od literatury do czatu – co jest medium twórczości słownej.
Przygotowanie do samodzielniejszych refleksji i dociekań nad literaturą, dalszego studiowania przedmiotów literaturoznawczych oraz rozszerzania własnych studiów poprzez korzystanie z opracowań literaturoznawczych i kulturoznawczych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
charakteryzuje literaturoznawstwo jako dyscyplinę naukową i jego miejsce wśród innych dyscyplin naukowych;
opisuje tekst literacki oraz podstawowe cechy charakterystyczne;
rozumie podstawowe problemy klasyfikacyjne, jest w stanie o nich dyskutować;
analizuje tekst literacki, zna podstawowe metody interpretacji;
rozumie i wyjaśnia związki między pokrewieństwem, klasyfikowaniem a zróżnicowaniem literatur świata i systemów kulturowych;
rozpoznaje podstawowe założenia metodologiczne opracowań literaturoznawczych;
wskazuje podstawowe różnice między literaturami świata
interpretuje związki między literatura, językiem, kulturą a społeczeństwem;
postrzega literaturę jako jeden z najistotniejszych przejawów kultury i ma świadomość jej relacji z kontekstem kulturowym.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Kolokwium ustne
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): doskonała orientacja w omawianych zagadnieniach;
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z małymi niedociągnięciami;
dobry (db; 4,0): dobra orientacja w omawianych zagadnieniach;
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca orientacja w omawianych zagadnieniach;
dostateczny (dst; 3,0): słaba orientacja w omawianych zagadnieniach;
niedostateczny (ndst; 2,0): brak orientacji w omawianych zagadnieniach.
Literatura
Antropologia twórczości słownej. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Agnieszka Karpowicz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.
Burzyńska Anna i Markowski Michał Paweł, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Znak, Kraków 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: