Wstęp do literaturoznawstwa 09-WLZJ-11
Przykładowe treści:
Literaturoznawstwo jako nauka i jego relacje z innymi dyscyplinami naukowymi
Działy literaturoznawstwa
Podstawowe teorie kultury
Systematyka rodzajów i gatunków literackich
Teorie literatury
Pokrewieństwo i zróżnicowanie literatur świata
Literatura w świecie postkolonialnym i globalnym
Miejsce literatury w kulturze i społeczeństwie
Od literatury do czatu – co jest medium twórczości słownej
Przygotowanie do samodzielnych refleksji i dociekań nad literaturą, dalszego studiowania przedmiotów literaturoznawczych oraz rozszerzania własnych studiów poprzez korzystanie z opracowań literaturoznawczych i kulturoznawczych
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Charakteryzuje literaturoznawstwo i jej miejsce wśród innych dyscyplin naukowych, a także miejsce i znaczenie japonistyki w tym obszarze, wybrane aspekty rozwoju oraz specyfikę przedmiotową i metodologiczną japonistyki.
Potrafi opisać tekst literacki oraz podstawowe cechy charakterystyczne
Rozumie podstawowe problemy klasyfikacyjne, jest w stanie o nich dyskutować.
Zna podstawowe metody interpretacji i alizuje tekst literacki.
Rozumie i wyjaśnia związki między pokrewieństwem, klasyfikowaniem a zróżnicowaniem literatur świata i systemów kulturowych.
Potrafi rozpoznać podstawowe założenia metodologiczne opracowań literaturoznawczych.
Zna i potrafi wskazać podstawowe różnice literatur świata.
Interpretuje związki między literatura, językiem, kulturą a społeczeństwem.
Krytycznie ocenia posiadaną wiedzę na temat literatury, kultury i języka
Konsultuje problemy, których nie jest w stanie samodzielnie rozwiązać, z przedstawicielami odpowiednich dziedzin naukowych w celu ich krytycznej interpretacji oraz poszukiwania rozwiązań praktycznych.
Kryteria oceniania
Kolokwium ustne
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza i umiejętności, bardzo dobre kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje
Literatura
• Antropologia twórczości słownej. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Agnieszka Karpowicz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.
• Burzyńska Anna i Markowski Michał Paweł, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Znak, Kraków 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: