Współczesna literatura niemieckojęzyczna 09-WLN-ILS-11
Opis treści kształcenia:
- Zrozumienie literatury niemieckojęzycznej w kategoriach obcości;
- Kształcenie warsztatu metodologicznego;
- Dyskusja problemu hermeneutyki;
- Krytyczna analiza problemów naukowych;
- Systematyzacja wiedzy. Wyodrębnienie najistotnijszych motywów i dyskursów współczesnej literatury niemieckojeczycznej.
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- ma pogłębioną i poszerzoną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej badań nad literaturą oraz ich kontekstami kulturowymi i historycznymi; jest także w stanie swą wiedzę rozwijać i twórczo stosować w działalności zawodowej;
- zna na poziomie rozszerzonym i wlasciwie stosuje terminologie specjalistyczna z zakresu literaturoznawstwa;
- ma poglębioną wiedze o dokonaniach i szkołach badawczych oraz powiazaniach badań literaturoznawczych z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru różnych nauk;
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem róznych zródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy;
- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem pogladów wlasnych i cudzych.
Kryteria oceniania
Kryteria oceny:
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne wykazane podczas prezentacji referatu oraz dyskusji na temat utworów literackich (referat i egzamin ustny)
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne wykazane podczas prezentacji referatu oraz dyskusji na temat utworów literackich (referat i egzamin ustny)
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne wykazane podczas prezentacji referatu oraz dyskusji na temat utworów literackich(referat i egzamin ustny)
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami wykazane podczas prezentacji referatu lub dyskusji na temat utworów literackich (referat i egzamin ustny)
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami wykazane podczas prezentacji referatu lub dyskusji na temat utworów literackich (referat i egzamin ustny)
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, niezaprezentowanie referatu ani nieuczestniczenie w dyskusji na temat utworów literackich (referat i egzamin ustny)
Literatura
Zalecana literatura (poza literaturą prymarną, która zostanie ustalona na początku zajęć, w związku z potrzebą omawiania najbardziej aktualnej literatury):
Erdheim, Mario: Die gesellschaftliche Produktion von Unbewusstheit. Eine Einführung in den ethno-psychoanalytischen Prozess. Frankfurt: Suhrkamp 72000.
Kristeva, Julia: Fremde sind wir uns selbst. Frankfurt: Suhrkamp 72001.
Lepenies, Wolf: Kultur und Politik. München: Hanser 2006.
Levinas, Emmanuel: Die Spur des Anderen. Studienausgabe. Untersuchungen zur Phänomenologie und Sozialphilosophie. Albert-Studienausgabe 41998.
Levinas, Emmanuel: Die Zeit und der Andere. Göttingen: Meiner 2003.
Reichmayer, Johannes: Ethnopsychoanalyse. Geschichte, Konzepte, Anwendungen. Psychosozial-Verlag: Neuauflage 2003.
Ricoeur, Paul (Heber-Schärer, Bokelmann, Ulrich, Übersetzer): Wege der Anerkennung. Frankfurt: Suhrkamp 2006.
Schütz, Alfred/Luckmann, Thomas: Strukturen der Lebenswelt. Tübingen: UTB 2003.
Theunissen, Michael: Der Andere. Studien zur Sozialontologie der Gegenwart. Berlin: de Gruyter 21981.
Waldenfels, Bernhard. Topographie des Fremden. Studien zur Phänomenologie des Fremden I Frankfurt: Suhrkamp 1990.
Waldenfels, Bernhard: Grundmotive einer Phänomenologie des Fremden. Frankfurt: Suhrkamp 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: