Wstęp do literaturoznawstwa 09-WLITA-11
Cechy swoiste literatury
Rodzajowe i gatunkowe wyróżniki tekstu literackiego
Teoria procesu historycznoliterackiego
Stylistyka i semantyka wypowiedzi literackiej
Wersyfikacja
Podmiot literacki. Semantyka świata przedstawionego
Kompozycja dzieła i jego funkcja. Kategoria czasu i przestrzeni
Dramat i teatr
Wybrane kierunki dwudziestowiecznej metodologii badań literackich
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
zna podstawowe zagadnienia z zakresu wiedzy o literaturze
rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe terminy z zakresu literaturoznawstwa
posiada podstawową znajomość struktury wewnętrznej dzieła literackiego
zna i rozumie podstawowe zasady analizy dzieła literackiego
potrafi wykorzystać wiedzę teoretycznoliteracką w analizie zjawisk historycznoliterackich
posiada ogólną orientację w dwudziestowiecznej metodologii badań literackich
posiada ogólną orientację w teorii procesu historycznoliterackiego
potrafi w formie ustnej i pisemnej wykazać się podstawowymi umiejętnościami z zakresu ogólnej znajomości poetyki dzieła literackiego
korzysta ze źródeł bibliograficznych i opracowań teoretycznoliterackich
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność aktywny udział na zajęciach;
- systematyczne przygotowanie do zajęć;
- wykonywanie ustnych i pisemnych prac domowych;
- zaliczenie śródsemestralnych prac kontrolnych, sprawdzających stopień opanowania materiału z zakresu zajęć;
- kolokwium zaliczeniowe.
Metody oceniania:
• Metody kształtujące:
bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie zajęć oraz w domu.
• Metody podsumowujące:
ostateczna, końcowa ocena polegająca na umiejętności zaprezentowania wiedzy nabytej w ramach przedmiotu podczas kolokwium zaliczeniowego.
Skala ocen:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Burzyńska A., Markowski M.P., Teorie literatury XX wieku, Kraków 2006.
Chrząstowska B., Wysłouch S., Poetyka Stosowana, Warszawa 2001.
Głowiński M., Słowiński J., Kostkiewiczowa T., Okopień-Sławińska A., Słownik terminów literackich, Warszawa 2000.
Handke R., Poetyka dzieła literackiego, Warszawa 2008.
Kaniewska B., Legeżyńska A., Teoria literatury. Skrypt dla studentów, Poznań 2002.
Kulawik A., Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków 1997.
Miodońska-Brooks E., Kulawik A., Tatara M., Zarys poetyki, Warszawa 1974.
Mitosek Z., Teorie badań literackich, Warszawa 2004.
Poetyka. Wybór materiałów , pod red. A. Kubale, E. Nawrockiej, Gdańsk 1997.
Sielicki F., Poetyka, Wrocław 1974.
Słownik wiedzy o literaturze, pod red. Cudak R., Pytasz M., Katowice 2005
Жирмунский В., Поэтика русской поэзии, СПб 2000.
Томашевский Б.В., Теория литературы. Поэтика, Москва 2002.
Хализев В.Е., Теория литературы, Москва 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: