Wstęp do literaturoznawstwa 09-WLI-11
Przedstawienie działów literaturoznawstwa, wyodrębnienie i opis najważniejszych elementów w poszczególnych działach oraz prezentacja rozwoju badań literackich
Przedstawienie podstawowych kategorii filologicznych, jak tekst kulturowy, kultura języka, słowa kultury, obrazy rzeczywistości, obrazy historii, kultura pamięci, stereotypy oraz pokazanie na wybranych przykładach z literatur środkowoeuropejskich i skandynawskich
Zapoznanie studentów z pojęciami narracji, konstrukcji i dekonstrukcji, a także z perspektywą autora i czytelnika XXI w.
Przedstawienie wybranych teorii z pogranicza literatury, filozofii, psychoanalizy i socjologii oraz wybitnych eseistów XX i XXI w. (Freud, Adorno, Derrida, Lyotard, Rorty)
Zapoznanie studentów z terminologią dotyczącą kategorii opisu literackiego, takich jak rodzaje narracji, perspektywy narratorskiej, konstrukcja postaci, a także miejsca i czasu w dziele literackim
Przedstawienie, lektura i umiejscowienie w epoce metod analizy dzieła, począwszy od drugiej połowy XIX w. po postmodernizm
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student:
Zna historię metod badania tekstów literackich i umiejscawia poszczególne metody w epoce historycznoliterackiej, wykazując świadomość filologiczną.
Zna i potrafi scharakteryzować poszczególne metody, odwołując się do twórców oraz najważniejszych przedstawicieli określonej metody.
Zna i potrafi wskazać właściwą metodę badawczą do analizy określonego tekstu literackiego.
Rozumie podstawową terminologię stosowaną w opisie procesu historycznoliterackiego oraz w analizie literackiej.
Zna i identyfikuje podstawowe kategorie opisu literackiego.
Wykazuje świadomość powiązania literaturoznawstwa z psychologią, filozofią i socjologią.
Kryteria oceniania
5,0 – bardzo dobra znajomość zagadnień dotyczących badań i teorii literackich, opisu dzieła
literackiego, poszczególnych trendów i twórców i wybranych literaturoznawczych modeli
analityczno-interpretacyjnych .
4,5 – jak wyżej, z niewielkimi niedociągnięciami.
4,0 – dobra znajomość zagadnień dotyczących badań i teorii literackich, opisu dzieła literackiego,
niewielkie braki w znajomości poszczególnych trendów i twórców oraz wybranych
literaturoznawczych modeli analityczno-interpretacyjnych.
3,5 – zadowalająca znajomość tematyki dotyczącej badań i teorii literackich, pewne braki w
wiedzy szczegółowej na temat poszczególnych trendów i twórców, wyraźne braki w rozumieniu
procesów historycznoliterackich.
3,0 – znajomość tematyki dotyczącej badań i teorii literackich na dostatecznym (minimalnie
wymaganym) poziomie, przewaga wiedzy o charakterze encyklopedycznym nad rozumieniem
procesów historycznoliterackich, wyraźne braki w wiedzy.
2,0 – niedostateczna znajomość tematyki dotyczącej badań i teorii literackich, niepełna wiedza
typu encyklopedycznego ze znaczącymi błędami merytorycznymi, brak rozumienia procesów
historycznoliterackich.
Literatura
Bachtin, M. 1982. Problemy literatury i estetyki, (przeł. W. Grajewski. Czytelnik.
Burzyńska, A.; Markowski, M. P. (red.). 2006. Teorie literatury XX wieku. Antologia. Znak.
Burzyńska, A.; Markowski, M. P. (red.). 2006, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik. Znak.
Chrząstowska B., Wysłouch S.1999. Poetyka stosowana. WSiP.
Culler, J.2002.Teoria literatury, (przeł. M. Bassaj). Prószyński i S-ka.
Głowiński, M. (red.), 2004, Narratologia. Słowo/Obraz/Terytoria.
Kaniewska, B.; Legeżyńska, A., 2005.Teoria literatury. Wydawnictwo UAM.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: