Wstęp do literaturoznawstwa 09-WL-RUM-11
Następujące zagadnienia objęta są programem zajęć: Literatura w świecie znaków. Semiotyka i strukturalizm; literatura a komunikacja językowa; Między językiem a rzeczywistością. Mimesis, fikcja, dialogiczność, intertekstualność; Elementarne pojęcia z zakresu poetyki opisowej; Badanie narracji. Od narratologii do narratywistyki
Retoryka. Tropy i figury. Od mowy ozdobnej do figuratywności języka; Liryka. Specyfika wypowiedzi poetyckiej; Teatr. Między tekstem dramatu a żywiołem sceny: perspektywy literaturoznawcze; Interpretacja i jej granice
Świat po zwrotach: badania literackie na tle współczesnej humanistyki. Krótki przegląd metodologii.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ definiuje podstawowe terminy z zakresu literaturoznawstwa
2/ rozróżnia i charakteryzuje wybrane metody badań literackich
3/ podsumowuje współczesną debatę o literaturze w obrębie humanistyki i kultury
4/ poddaje krytycznej refleksji miejsce literatury w obrębie praktyk językowych i artystycznych
5/ stosuje terminologię literaturoznawczą w mówieniu o literaturze
6/ porządkuje i hierarchizuje poziomy analizy tekstu literackiego
7/ wykorzystuje wiedzę literaturoznawczą we własnej praktyce analitycznej i interpretacyjnej
8/ potrafi świadomie i krytycznie uczestniczyć w debacie o literaturze
9/ jest świadom złożonego charakteru praktyk kulturowych, z uwzględnieniem problematyki etycznej
10/ korzysta z umiejętnie dobranych źródeł literaturowych
Kryteria oceniania
Ocenianie formujące: aktywne uczestnictwo w konwersatoriach; sprawdzenie umiejętności rozwiązywania problemów analitycznych i teoretycznych; dyskusja podczas konwersatorium.
Ocenianie podsumowujące: sprawdzian pisemny wiedzy i umiejętności rozwiązywania problemów literaturoznawczych.
Literatura
1) Głowiński M. et al., Słownik terminów literackich, Ossolineum, .W-wa 1988
2) Burzyńska A., Markowski M. P., Teorie literatury XX wieku, Znak, Kraków 2006
3) Mitosek Z., Teorie badań literackich, PWN, W-wa 1995
4) Kaniewska B., Legeżyńska A., Teoria literatury, PSP UAM, Poznań 2003
5) Markiewicz H. (red.), Problemy teorii literatury, seria 1-4, Ossolineum
6) Markiewicz H. (red.), Współczesna teoria badań literackich za granicą, t.1-4, Wyd. Literackie
7) Culler J., Teoria literatury. Bardzo krótkie wprowadzenie, Prószyński i S-ka, W-wa 1998
8) Compagnon A, Demon teorii. Literatura a zdrowy rozsądek, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010
9) Nycz R., Tekstowy świat. Postrukturalizm a wiedza o literaturze, IBL, W-wa 1995
10) Lubelska M., Łebkowska A. (red.), Kryzys czy przełom. Studia z teorii i historii literatury, Universitas, Kraków 1994
11) Eco U., Lector In fabula
12) Auerbach E., Mimesis
13) Curtius E. R., Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, Universitas, Kraków 1997
14) Jakobson R., W poszukiwaniu istoty języka
15) Ubersfeld A., Czytanie teatru, PWN, W-wa 2002
16) Saussure, F. de, "Kurs językoznawstwa ogólnego", Warszawa, 1961
17) Ricoeur P., Język, tekst, interpretacja, PIW, W-wa 1989
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: