Wstęp do literaturoznawstwa 09-WL-1L-11
Kurs omawia następujące zagadnienia:
Literatura w świecie znaków. Semiotyka i strukturalizm; literatura a komunikacja językowa
Między językiem a rzeczywistością. Mimesis, fikcja, dialogiczność, intertekstualność
Poetyka opisowa. Elementarne pojęcia
Badanie narracji. Od narratologii do narratywistyki
Retoryka. Tropy i figury. Od mowy ozdobnej do figuratywności języka
Teatr. Między tekstem dramatu a żywiołem sceny: perspektywy literaturoznawcze
Interpretacja i jej granice
Świat po zwrotach: badania literackie na tle współczesnej humanistyki. Krótki przegląd metodologii.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2022/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ definiuje podstawowe terminy z zakresu literaturoznawstwa
2/ rozróżnia i charakteryzuje wybrane metody badań literackich
3/ podsumowuje współczesną debatę o literaturze w obrębie humanistyki i kultury
4/ poddaje krytycznej refleksji tożsamość literatury w obrębie praktyk językowych i artystycznych
5/ stosuje terminologię literaturoznawczą w mówieniu o literaturze
6/ uczestniczy świadomie, odpowiedzialnie i krytycznie w debacie o literaturze
7/ wykazuje świadomość złożonego charakteru praktyk kulturowych, z uwzględnieniem problematyki etycznej
Kryteria oceniania
Ocenianie formujące: aktywne uczestnictwo w konwersatoriach; sprawdzenie umiejętności rozwiązywania problemów analitycznych i teoretycznych; dyskusja podczas konwersatorium. Kolokwium ustne.
Ocenianie podsumowujące: sprawdzian pisemny wiedzy i umiejętności rozwiązywania problemów literaturoznawczych.
bardzo dobry (bdb; 5,0):
znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5):
bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0):
dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5):
zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0):
zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0):
niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
1. Burzyńska A., Markowski M. P., Teorie literatury XX wieku, 2006
2. Głowiński M. et al., Słownik terminów literackich, 1988
3. Culler J., Teoria literatury. Bardzo krótkie wprowadzenie, 1998
4. Eco U., Lector in fabula. Współdziałanie w interpretacji tekstów narracyjnych, 1994
5. Eco U. i in., Interpretacja i nadinterpretacja, 1992
6. Auerbach E., Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, 2004
7. Jakobson R., W poszukiwaniu istoty języka, 1989
8. Ubersfeld A., Czytanie teatru, 2002
9. Mitosek Z., Teorie badań literackich, 1995
10. Kaniewska B., Legeżyńska A., Teoria literatury, 2003
11. Janion M., Humanistyka: poznanie i terapia, 1982
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: