Wstęp do językoznawstwa 09-WJZS-11
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Językoznawstwo jako dyscyplina naukowa i jego związki z innymi dyscyplinami
Modele (aktu) komunikacji językowej oraz podstawowe funkcje języka
Języki naturalne i teorie ich pochodzenia
Język jako struktura, jego podsystemy; relacje między jednostkami języka oraz jego podsystemami
Pokrewieństwo, klasyfikowanie a zróżnicowanie języków świata
Zróżnicowanie systemów fonetycznych i fonologicznych języków świata
Podstawowe typy morfologiczne i syntaktyczne języków świata
Związki między językiem, kulturą a społeczeństwem; zagrożenie języków naturalnych
Systemy pism świata
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student(ka):
charakteryzuje językoznawstwo jako dyscyplinę naukową i jego miejsce wśród innych dyscyplin naukowych;
opisuje model aktu komunikacji językowej oraz podstawowe funkcje języka;
rozumie, czym jest język naturalny i jakie są jego cechy oraz tłumaczy teorie pochodzenia języka naturalnego;
analizuje język jako strukturę i charakteryzuje poszczególne jego podsystemy, oraz relacje między jednostkami języka oraz jego podsystemami;
rozumie i wyjaśnia związki między pokrewieństwem, klasyfikowaniem a zróżnicowaniem języków świata i systemów pisma;
wskazuje podstawowe typy morfologiczne i syntaktyczne języków świata oraz potrafi rozwiązywać podstawowe zadania lingwistyczne oparte na typologiach języków;
interpretuje związki między językiem, kulturą a społeczeństwem – zwłaszcza w kontekście zagrożenia języków naturalnych, ich ochrony i rewitalizacji;
postrzega język jako jeden z najistotniejszych przejawów kultury i ma świadomość językowego zróżnicowania świata.
Kryteria oceniania
Test
Projekt
Udział w dyskusji w czasie zajęć
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): doskonała orientacja w omawianych zagadnieniach;
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z małymi niedociągnięciami;
dobry (db; 4,0): dobra orientacja w omawianych zagadnieniach;
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca orientacja w omawianych zagadnieniach;
dostateczny (dst; 3,0): słaba orientacja w omawianych zagadnieniach;
niedostateczny (ndst; 2,0): brak orientacji w omawianych zagadnieniach.
Literatura
Yule, George 2019. The Study of Language. Cambridge University Press.
Crystal, David 2010. The Cambridge Encyclopedia of Language. Cambridge University Press.
Maciejewski, Witold (red.) 1999. Wielka Encyklopedia Geografii Świata. t.14 Świat języków. Poznań: Kurpisz.
Majewicz, Alfred 1989. Języki świata i ich klasyfikowanie. Warszawa: PWN.
Nau Nicole, Hornsby Michael, Karpiński Maciej, Klessa Katarzyna, Wicherkiewicz Tomasz, Wójtowicz Radosław 2014. Book of Knowledge of Languages in Danger. http://languagesindanger.eu/book-of-knowledge ; i nieco starsza wersja polska: http://pl.languagesindanger.eu
Breton, Roland 2003. Atlas des langues du monde. Une pluralité fragile. Paris: Éditions Autrement.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: