Wstęp do językoznawstwa 09-WJZJW-11
Treści programowe dla zajęć:
Językoznawstwo jako dyscyplina naukowa i jego związki z innymi dyscyplinami
Modele (aktu) komunikacji językowej oraz podstawowe funkcje języka
Języki naturalne i teorie ich pochodzenia
Język jako struktura, jego podsystemy; relacje między jednostkami języka oraz jego podsystemami
Pokrewieństwo, klasyfikowanie a zróżnicowanie języków świata
Zróżnicowanie systemów fonetycznych i fonologicznych języków świata
Podstawowe typy morfologiczne i syntaktyczne języków świata
Związki między językiem, kulturą a społeczeństwem; zagrożenie języków naturalnych
Systemy pism świata.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Student:
Zna charakterystykę językoznawstwa i jej miejsce wśród innych dyscyplin naukowych, a także miejsce i znaczenie japonistyki w tym obszarze, wybrane aspekty rozwoju oraz specyfikę przedmiotową i metodologiczną japonistyki.
Zna model aktu komunikacji językowej oraz podstawowe funkcje języka.
Rozumie, czym jest język naturalny i jakie są jego cechy oraz tłumaczy teorie pochodzenia języka naturalnego
Analizuje język jako strukturę i charakteryzuje poszczególne jego podsystemy, oraz relacje między jednostkami języka oraz jego podsystemami
Rozumie i wyjaśnia związki między pokrewieństwem, klasyfikowaniem a zróżnicowaniem języków świata i systemów pisma
Wskazuje podstawowe typy morfologiczne i syntaktyczne języków świata oraz potrafi rozwiązywać podstawowe zadania lingwistyczne oparte na typologiach języków
Krytycznie ocenia i interpretuje związki między językiem, kulturą a społeczeństwem na podstawie zdobytej wiedzy i umiejętności – zwłaszcza w kontekście zagrożenia języków naturalnych, ich ochrony i rewitalizacji języków
Postrzega język jako jeden z najistotniejszych przejawów kultury i ma świadomość językowego zróżnicowania świata.
Konsultuje problemy, których nie jest w stanie samodzielnie rozwiązać, z przedstawicielami odpowiednich dziedzin naukowych w celu ich krytycznej interpretacji oraz poszukiwania rozwiązań praktycznych.
Wykazuje otwartość na nowe idee i gotowość do zmiany opinii w świetle dostępnych danych naukowych.
Kryteria oceniania
Kolokwiun ustne, test (do wyboru);
Udział w dyskusji w czasie zajęć
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje
Literatura
• Crystal, David 2010. The Cambridge Encyclopedia of Language. Cambridge University Press.
• Maciejewski, Witold (red.) 1999. Wielka Encyklopedia Geografii Świata. t.14 Świat języków. Poznań: Kurpisz.
• Majewicz, Alfred 1989. Języki świata i ich klasyfikowanie. Warszawa: PWN.
• Nau Nicole, Hornsby Michael, Karpiński Maciej, Klessa Katarzyna, Wicherkiewicz Tomasz, Wójtowicz Radosław 2014. Book of Knowledge of Languages in Danger. http://languagesindanger.eu/book-of-knowledge ; i nieco starsza wersja polska: http://pl.languagesindanger.eu
• Yule, George 2019. The Study of Language. Cambridge University Press.
• Breton, Roland 2003. Atlas des langues du monde. Une pluralité fragile. Paris: Éditions Autrement.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: