Wstęp do językoznawstwa 09-WJZIN-11
Językoznawstwo jako nauka i jego relacje z innymi dyscyplinami naukowymi
Działy językoznawstwa
Podstawowe metody badań lingwistycznych
Semiotyczne podstawy języka, język jako system/struktura
Teorie pochodzenia języka
Pokrewieństwo i zróżnicowanie języków świata
Klasyfikacje i typologie języków
Ekolingwistyka – ochrona i rewitalizacja języków, miejsce języka w kulturze i społeczeństwie
Typologia systemów graficznych języków świata
Przygotowanie do samodzielniejszych refleksji i dociekań nad językiem, dalszego studiowania przedmiotów lingwistycznych oraz rozszerzania własnych studiów poprzez korzystanie z opracowań językoznawczych
Efekty kształcenia
Charakteryzuje językoznawstwo jako dyscyplinę naukową i jego miejsce wśród innych dyscyplin naukowych
Opisuje model aktu komunikacji językowej oraz podstawowe funkcje języka
Rozumie, czym jest język naturalny i jakie są jego cechy oraz tłumaczy teorie pochodzenia języka naturalnego
Analizuje język jako strukturę i charakteryzuje poszczególne jego podsystemy, oraz relacje między jednostkami języka oraz jego podsystemami
Rozumie i wyjaśnia związki między pokrewieństwem, klasyfikowaniem a zróżnicowaniem języków świata i systemów pisma
Potrafi rozwiązywać podstawowe zadania lingwistyczne oparte na typologiach języków
Wskazuje podstawowe typy morfologiczne i syntaktyczne języków świata
Interpretuje związki między językiem, kulturą a społeczeństwem – zwłaszcza w kontekście zagrożenia języków naturalnych, ich ochrony i rewitalizacji języków
Postrzega język jako jeden z najistotniejszych przejawów kultury i ma świadomość językowego zróżnicowania świata
Kryteria oceniania
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego EK*
Sprawdzenie na zajęciach podczas dyskusji oraz zaliczenia testowego / ustnego
Dyskusja
Omawianie tekstów i sprawdzanie wiadomości
Sprawdzanie na zajęciach oraz podczas zaliczenia testowego
Skala ocen:
5,0 – pełne: wiedza 96-100%, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne,
4,5 – bardzo dobre: wiedza 91-95%, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne,
4,0 – dobre: wiedza 81-90%, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne,
3,5 – zadowalające: wiedza 71-80%, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne,
3,0 – słabe: wiedza 61-70%, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne,
2,0 - niezadowalająca wiedza 0-60%, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
Literatura
Breton, Roland 2003. Atlas des langues du monde. Une pluralité fragile. Paris: Éditions Autrement.
Crystal, David 1997. The Cambridge Encyclopedia of Language. Cambridge University Press.
Maciejewski, Witold (red.) Wielka Encyklopedia Geografii Świata. t.14 Świat języków. Poznań: Kurpisz.
Majewicz, Alfred 1989. Języki świata i ich klasyfikowanie. Warszawa: PWN.
Martí, Fèlix i in. 2005. Words and Worlds. World Languages Review. Clevedon: Multilingual Matters Ltd.
Yule, George 2010. The study of language. Cambridge University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: