Wstęp do językoznawstwa 09-WJE-12
Przedstawienie przedmiotu językoznawstwa i podziału języków na naturalne i sztuczne.
Przedstawienie podziału językoznawstwa na synchroniczne i diachroniczne, porównawcze i typologiczne, opisowe i normatywne, czyste i stosowane
Przedstawienie relacji między językoznawstwem a pogranicznymi dziedzinami wiedzy o języku
Charakterystyka historycznego rozwoju językoznawstwa
Określenie poziomów analizy lingwistycznej: fonetyka, fonologia, morfologia, składnia, semantyka
Klasyfikowanie języków według kryteriów genealogicznych i typologicznych
Wyjaśnienie rozróżnień w analizie semantycznej i pragmatycznej
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Potrafi wyróżnić podstawowe jednostki języka na poziomie fonologicznym, morfologicznym i składniowym
Zna, na poziomie elementarnym, powiązania językoznawstwa z innymi dziedzinami humanistyki, a w szczególności z filologią
Zna, w zarysie, historię językoznawstwa i tendencje rozwojowe dziedziny
Zna treść językoznawczych terminów i potrafi się nimi posługiwać w analizie zjawisk językowych w języku polskim i w znanych sobie językach skandynawskich
Potrafi przedstawiać zagadnienia językoznawcze i wyniki (cudzych) badań naukowych
Potrafi wskazać zastosowania praktyczne wiedzy ogólnojęzykoznawczej
Potrafi wskazać cechy genetyczne i typologiczne, istotne w klasyfikacjach języków
Rozumie rolę analizy językoznawczej w procesie kształtowania, rozwijania i utrzymywania własnej kompetencji językowej
Kryteria oceniania
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia
F: Dyskusja w grupie, ocena prezentacji
P: Test na ćwiczeniach
F: Dyskusja, ocena prezentacji,
P: Egzamin pisemny
Przykładowe pytania, służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia
1. Które cechy morfologii brane są pod uwagę dla celów typologicznej klasyfikacji języków?
2. Co oznacza pojęcie: język aglutynacyjny? Który z polskich wyrazów gospodyń, czytałbym, biegł reprezentuje strukturę aglutynacyjną? Dlaczego?
3. Czy języki polski i szwedzki są ze sobą spokrewnione? Jeśli tak, to w jaki sposób?
4. Jakie ważne wyniki naukowe osiągnęło XIX-wieczne językoznawstwo historyczno-porównawcze?
Kryteria oceniania:
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3,5 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 - zadawalajaca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Grzegorczykowa, Renata. 2008. Wstęp do językoznawstwa. Warszawa: PWN
Lyons, John, 1975. Wstęp do językoznawstwa. Warszawa: PWN
Maciejewski, Witold. 1999. Świat języków. Wielka Encyklopedia Geografii Świata t. XIV. Poznań: Wydawnictwo Kurpisz
Majewicz, Alfred. 1989. Języki świata i ich klasyfikowanie. Warszawa: PWN
Milewski, Tadeusz, 2004 [1965]. Językoznawstwo. Warszawa: PWN
Polański, Kazimierz (red.). 1995. Encyklopedia językoznawstwa ogólnego Wrocław: Ossolineum
Radford, Andrew et al. 2009. Linguistics. An Introduction. Cambridge University Press
Weinsberg, Adam, 1983. Językoznawstwo ogólne. Warszawa: PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: