Wielojęzyczność jako cel edukacyjny 09-WJCE-ILS-11
Celem zajęć jest wypracowanie skutecznego modelu wielojęzycznego kształcenia dzieci i młodzieży w polskim systemie edukacyjnym. Na wstępie zapoznamy się z wybranymi dokumentami UE poświęconymi szerzeniu idei wielojęzycznego kształcenia uczniów oraz uwarunkowaniami polskiego systemu edukacyjnego odnośnie wielojęzyczności. Dalszym celem będzie poznanie najbardziej znanych na świecie modeli wielojęzycznego kształcenia takich jak model kanadyjski, model luksemburski, model szkół Altenholz. Dowiemy się także, wg jakich modeli promujących wielojęzyczność kształci się obecnie dzieci i młodzież w Polsce. Z kolei poznamy zasady dydaktyczne metod immersji i CLIL, zastanowimy się, jakimi kompetencjami powinni dysponować nauczyciele w nauczaniu wielojęzycznym oraz spróbujemy zaplanować i przeprowadzić zajęcia immersyjne lub CLIL dla wybranej grupy uczniów. Podsumowaniem zajęć będzie stworzenie swojego własnego modelu wielojęzycznego kształcenia dzieci i młodzieży w Polsce. Zajęcia mają charakter konwersacyjno-praktyczny, prowadzone są w języku niemieckim i wspierają umiejętność pracy w parach i grupach.
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student jest świadomy, jakie modele nauczania wielojęzycznego istnieją na świecie i potrafi wypracować najbardziej korzystny model nauczania dla polskich uczniów. Student zna zasady wielojęzycznego kształcenia uczniów i potrafi zaplanować lekcję, na której wykorzystuje co najmniej dwa języki do realizacji treści przedmiotowych.
Kryteria oceniania
1. Stworzenie indywidualnego modelu wielojęzycznego kształcenia uczniów w Polsce – Tekst od długości 1 str., Times New Roman 12, odstęp 1,15. Język pracy: język niemiecki.
Kryteria oceny pracy: 60% - granica zdawalności.
a) Kreatywność pomysłu (8 pkt)
b) Spójność tekstu (widoczna struktura, klarowność tez, poprawność zapisu bibliograficznego) (6 pkt)
c) Poprawność gramatyczna tekstu (6 pkt).
2. Przeprowadzenie zajęć immersyjnych lub CLIL dla wybranej grupy uczniów w języku niemieckim (w parach lub mniejszych grupach w zależności od ilości osób w grupie) ew. przeprowadzenie fazy microteaching.
Literatura
Literatura dostępna w planie ramowym przekazywanym studentom na pierwszych zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: