Wymowa języka angielskiego 09-WJA-ILS-11
Wprowadzenie do akcentów i dialektów języka angielskiego
Wstęp do transkrypcji fonetycznej j. ang.
Wymowa wybranych samogłosek w języku angielskim
Wymowa wybranych spółgłosek w j. ang.
Wymowa wybranych dyftongów w j. ang.
Wprowadzenie do różnic między standardami amerykańskiej i brytyjskiej wymowy i pisowni j. ang.
Połączenia międzywyrazowe w standardzie wymowy brytyjskiej
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
potrafi poprawnie artykułować dźwięki wymowy brytyjskiej sprawiające najwięcej problemów Polakom
potrafi wyróżnić standardy wymowy amerykańskiej (General American) i brytyjskiej (Received Pronunciation)
potrafi odróżnić standardy pisowni amerykańskiej (General American) od brytyjskiej (Received Pronunciation)
potrafi poprawnie artykułować dźwięki istotnie różniące się w brytyjskiej i amerykańskiej wymowie
potrafi płynnie czytać teksty w języku angielskim z zachowaniem zasad wymowy brytyjskiej, w tym połączeń międzywyrazowych (linking sounds)
potrafi poprawnie odczytać zapis słownikowy transkrypcji fonetycznej wyrazów w języku angielskim
potrafi rozpoznawać nieregularności związków pisowni i wymowy w języku angielskim
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
Test ustny sprawdzający umiejętności poprawnego artykułowania dźwięków i połączeń międzywyrazowych polegający na odczytaniu uprzednio przygotowanego tekstu.
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
OCENA Stopień poprawności wykonania testu w procentach
niedostateczny 2 0-59%
dostateczny 3,0 60-67%
dostateczny + 3,5 68-75%
dobry 4,0 76-84%
dobry + 4,5 85-91%
bardzo dobry 5 92-100%
Literatura
Zalecana literatura
Janicki, K., (1995). Elements of British and American English, Poznań: Kantor Wydawniczy SAWW
O’Connor, J.D.; Fletcher, C., (1991). Sounds English, Singapore: Longman
Reszkiewicz, A., (2005). Correct Your English Pronunciation, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Sobkowiak, W., (2001). English Phonetics for Poles, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie
Swan, M., (1993). Practical English Usage, Hong Kong: Oxford University Press
Vaughan-Rees, M., (1994). Rhymes and Rhythm. A Poem-based Course for English Pronunciation, Hong Kong: Macmillan Publishers Ltd.
Wells, J.,C.,(1993). Longman Pronunciation Dictionary, Hong Kong: Longman Group UK Limited
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: