Wstęp do językoznawstwa 09-WJ-RUM-11
Programem zajęć objęte są następujące zagadnienia:
1/ poziomy języka i metody ich opisu
2/ specyfika języka naturalnego na tle innych systemów komunikacyjnych
3/ elementy językoznawstwa porównawczego i indoeuropejskiego
4/ elementy językoznawstwa typologicznego
5/ wariantywność w ujęciu synchronicznym: odmiany i style języka
6/ relatywizm językowy i uniwersalia językowe
7/ współzależność między leksykonem i gramatyką
8/ elementy semantyki językoznawczej i leksykologii
9/ zastosowania językoznawstwa w technologii (np. Wordnet, korpusy, wyszukiwarki, translatory, i inne)
Konwersatorium dla fil. hiszpańskiej i rumuńskiej.
Terminy zajęć i zarys problematyki:
8.10.2014
Typologia języków
15.10.2014
Znak, kod, język, znak językowy
22.10.2014
Znaczenie
29.10.2014
Mowa, pismo
4.11.2014
Morfologia, składnia
11.11.2014
Święto Niepodległości
18.11.2014
Morfologia, składnia
25.11.2014
Nie ma zajęć.
2.12.2014
Sprawdzian (50 p.)
9.12.2014
Socjolingwistyka – język jako zjawisko społeczne
16.12.2014
Pragmatyka językowa, czyli język w użyciu
23.12.2014 – 5.01.2015
Przerwa świąteczna
6.01.2015
Trzech Króli
13.01.2015
Psycholingwistyka, czyli język a psychologia
20.01.2015
Etnolingwistyka, czyli język jako składnik kultury
27.01.2015
Sprawdzian (50 p.)
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
1/ wyjaśnia podstawowe terminy z zakresu językoznawstwa ogólnego
2/ rozumie i objaśnia różnice między typami morfoskładniowymi języków
3/ charakteryzuje i rozpoznaje różne style i odmiany języka
4/ wymienia różne podejścia teoretyczne w opisie języka i potrafi je ze sobą porównać
5/ stosuje terminologię językoznawczą w mówieniu o języku
6/ przyporządkowuje języki europejskie i niektóre języki nieeuropejskie do rodzin językowych, w szczególności określa rozczłonkowanie wewnątrz rodziny indoeuropejskiej
7/ rozumie współzależność między leksykonem i gramatyką i potrafi wyjaśnić ją posługując się przykładami ze znanych mu języków
8/ przywołuje założenia semantyki językoznawczej i objaśnia, a także poddaje ewentualnej krytyce kształt hasła słownikowego dla wybranej jednostki wyrazowej
9/ wymienia zastosowania językoznawstwa w nowych technologiach, wie co to jest Wordnet i potrafi stworzyć fragment Wordnetu dla wybranego zbioru jednostek wyrazowych
10/ korzysta ze źródeł literaturowych
Kryteria oceniania
konwersatorium, semestr I (zimowy) roku akademickiego 2014/2015, I rok fil. hiszpańskiej i rumuńskiej
dr Ewa Pirogowska, pirogov@amu.edu.pl
wtorki g. 8:00 – 9:30 s. C2
Wymagania do zaliczenia przedmiotu
1. Obecność obowiązkowa. Dopuszczalna 1 nieobecność nieusprawiedliwiona, oprócz zwolnień chorobowych (przedstawionych najpóźniej w tydzień po powrocie na uczelnię). Za każdą nieobecność powyżej dopuszczalnej –5 punktów procentowych. Nie ma możliwości odrabiania zajęć.
2. 2 sprawdziany w ciągu semestru (terminy: patrz poniżej). Obecność na sprawdzianach obowiązkowa.
Ocenianie:
dostateczny 60-68 p.
dostateczny plus 68,5-74,5 p.
dobry 75-79,5 p.
dobry plus 80-84,5 p.
bardzo dobry 85-100 p.
3. Semestr zaliczony na ocenę pozytywną pod warunkiem uzyskania 60% punktacji.
4. Możliwa 1 poprawa sprawdzianu, maksymalny pułap przy poprawce 2/3 p. (66%). Poprawy wyłącznie poza zajęciami, wg umówionego terminu.
5. Zadania domowe obowiązkowe, nie na ocenę. Brak zadania domowego po 2 tygodniach od ogłoszenia:
–5 punktów procentowych.
6. Wykładowca:
Czas na oddanie sprawdzianów : maksymalnie 2 tygodnie. Ogłoszenie zaliczenia semestru: ocena w usos 5 dni po ostatnim sprawdzianie. Wszystkie oceny ogłoszone do końca sesji zimowej w usos.
7. Wszelkie poprawki i zaległości proszę zaliczyć do końca sesji zimowej, tj. do 13 lutego 2015 r. Po tym terminie obowiązuje SESJA POPRAWKOWA we wrześniu.
8. Terminy zajęć i zarys problematyki:
8.10.2014
Typologia języków
15.10.2014
Znak, kod, język, znak językowy
22.10.2014
Znaczenie
29.10.2014
Mowa, pismo
4.11.2014
Morfologia, składnia
11.11.2014
Święto Niepodległości
18.11.2014
Morfologia, składnia
25.11.2014
Nie ma zajęć.
2.12.2014
Sprawdzian (50 p.)
9.12.2014
Socjolingwistyka – język jako zjawisko społeczne
16.12.2014
Pragmatyka językowa, czyli język w użyciu
23.12.2014 – 5.01.2015
Przerwa świąteczna
6.01.2015
Trzech Króli
13.01.2015
Psycholingwistyka, czyli język a psychologia
20.01.2015
Etnolingwistyka, czyli język jako składnik kultury
27.01.2015
Sprawdzian (50 p.)
9. Kontakt: dyżur indywidualny czwartki 13:00 – 14:00 lub dyżur instytutowy piątki 11:30 – 13:00, s. 326a
10. Podpis na liście obecności na pierwszych zajęciach świadczy o zaakceptowaniu przez studenta powyższych warunków zaliczania.
Literatura
1/ Bańczerowski J., Pogonowski J., Zgółka T., "Wstęp do językoznawstwa", UAM, Poznań, 1982.
2/ Bednarczuk L., "Języki indoeuropejskie", tomy 1 i 2, PWN, Warszawa, 1986.
3/ Bobrowski I., 1998, "Zaproszenie do językoznawstwa", Kraków, 1998.
4/ Fisiak J., "Wstęp do współczesnych teorii lingwistycznych", WSiP, Warszawa, 1985.
5/ Grzegorczykowa R., "Wprowadzenie do semantyki językoznawczej", PWN, W-wa, 2001.
6/ Handke K., "Socjologia języka", WN PWN, Warszawa, 2008.
7/ Heinz A., "Dzieje językoznawstwa w zarysie", PWN Warszawa, 1978.
8/ Ivič M., "Kierunki w lingwistyce", Ossolineum, 1979.
9/ Kurcz I., "Język a psychologia: podstawy psycholingwistyki". WsiP, Warszawa, 1992.
10/ Lyons J., "Wstęp do językoznawstwa". PWN, Warszawa, 1976.
11/ Lakoff G., Johnson M., "Metafory w naszym życiu", Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 1988.
12/ Polański K. (red.), "Encyklopedia językoznawstwa ogólnego", Ossolineum.
13/ Saussure, F. de, "Kurs językoznawstwa ogólnego", Warszawa, 1961.
14/ Taylor J. R., "Kategoryzacja w języku. Prototypy w teorii językoznawczej", Universitas, Kraków, 2001.
+ do zajęć dla hispanistów i rumunistów:
Grzegorczykowa (2008), Wstęp do językoznawstwa, Warszawa: PWN
Majewicz A. (1989), Języki świata i ich klasyfikowanie, Warszawa: PWN
www.ethnologue.com
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: