Wstęp do językoznawstwa 09-WJ-1L-11
Programem zajęć objęte są następujące zagadnienia:
1/Poziomy języka i metody ich opisu.
2/Specyfika języka naturalnego na tle innych systemów komunikacyjnych.
3/Elementy językoznawstwa porównawczego i indoeuropejskiego.
4/Elementy językoznawstwa typologicznego.
5/Wariantywność w ujęciu synchronicznym: odmiany i style języka.
6/Relatywizm językowy i uniwersalia językowe.
7/Współzależność między leksykonem i gramatyką (podstawy).
8/Elementy semantyki językoznawczej i leksykologii.
10/ Pogranicza językoznawstwa i innych dziedzin nauki.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2022/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
1/wyjaśnia podstawowe terminy z zakresu językoznawstwa ogólnego;
2/rozumie i objaśnia różnice między typami fonologicznymi i morfoskładniowymi języków; poprawnie rozpoznaje zjawiska fonologiczne i morfoskładniowe;
3/wymienia różne podejścia teoretyczne w opisie języka i potrafi je ze sobą porównać;
4/ stosuje terminologię językoznawczą w mówieniu o języku;
przyporządkowuje języki europejskie i niektóre języki nieeuropejskie do rodzin językowych, w szczególności określa rozczłonkowanie wewnątrz rodziny indoeuropejskiej;
5/ rozumie współzależność między leksykonem i gramatyką i potrafi wyjaśnić ją posługując się przykładami ze znanych mu języków;
6/ przywołuje założenia semantyki językoznawczej i objaśnia, a także poddaje ewentualnej krytyce kształt hasła słownikowego dla wybranej jednostki wyrazowej;
7/ wymienia zastosowania językoznawstwa;
8/ korzysta ze źródeł literaturowych.
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo studenta w konwersatorium. Analiza przykładów, rozwiązywanie zadań, także tych dodatkowych, samodzielnie i w grupach.
Sprawdzian pisemny na koniec semestru - w roku 2020/21 przeprowadzony na platformie FORMS
Filologia włoska: 2 sprawdziany pisemne w czasie rzeczywistym https://lms.amu.edu.pl/snjl/course/view.php?id=703
Aby uzyskać zaliczenie, należy uzyskać co najmniej 60% wymaganych punktów.
bardzo dobry (bdb; 5,0):
znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5):
bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0):
dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5):
zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0):
zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0):
niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
1/ Bańczerowski J., Pogonowski J., Zgółka T., "Wstęp do językoznawstwa", UAM, Poznań, 1982.
2/ Bednarczuk L., "Języki indoeuropejskie", tomy 1 i 2, PWN, Warszawa, 1986.
3/ Bobrowski I., 1998, "Zaproszenie do językoznawstwa", Kraków, 1998.
4/ Fisiak J., "Wstęp do współczesnych teorii lingwistycznych", WSiP, Warszawa, 1985.
5/ Grzegorczykowa R., "Wprowadzenie do semantyki językoznawczej", PWN, W-wa, 2001.
6/ Grzegorczykowa R., "Wstęp do językoznawstwa". PWN, Warszawa 2008
7/ Handke K., "Socjologia języka", WN PWN, Warszawa, 2008.
8/ Heinz A., "Dzieje językoznawstwa w zarysie", PWN Warszawa, 1978.
9/ Ivič M., "Kierunki w lingwistyce", Ossolineum, 1979.
10/ Kurcz I., "Język a psychologia: podstawy psycholingwistyki". WsiP, Warszawa, 1992.
11/ Lyons J., "Wstęp do językoznawstwa". PWN, Warszawa, 1976.
12/ Lakoff G., Johnson M., "Metafory w naszym życiu", Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 1988.
13/ Polański K. (red.), "Encyklopedia językoznawstwa ogólnego", Ossolineum.
14/ Saussure, F. de, "Kurs językoznawstwa ogólnego", Warszawa, 1961.
15/ Taylor J. R., "Kategoryzacja w języku. Prototypy w teorii językoznawczej", Universitas, Kraków, 2001.
16/ Majewicz A. (1989), Języki świata i ich klasyfikowanie, Warszawa: PWN
www.ethnologue.com
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: