Wstęp do literaturoznawstwa 09-WDL-FR-11
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:
- Zna podstawową terminologię z zakresu teorii literatury, potrafi definiować pojęcia, metodologie i kategorie teoretycznoliterackie.. .
- Dostrzega zależności między poszczególnymi kategoriami teoretycznoliterackimi, potrafi wskazać i zdefiniować wybrane formy liryczne, dramatyczne i narratologiczne, omówić ich znaczenie i je zinterpretować.
- Potrafi omówić rolę wybranych zabiegów poetologicznych w procesie budowania konceptu artystycznego w wybranych dziełach z literatury regionu.
- Wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje dotyczące teorii literatury i poetyki. Zna zasoby drukowane i internetowe niezbędne w pracy literaturoznawcy.
- Potrafi przedstawić krytykę i interpretację tekstu literackiego pod kątem wybranych zagadnień z zakresu estetyki literackiej i genologii oraz struktur dzieła literackiego.
- Czyta, rozumie i interpretuje dzieła literackie zarówno w ich warstwie formalno-językowej jak i formalno-gatunkowej. Potrafi posługiwać się pojęciami teoretycznoliterackimi w procesie lektury dzieła literackiego i jego interpretacji w kontekście dziedzictwa kulturowego Europy i regionu.
- Efektywnie ocenia własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania
- Ma świadomość konieczności kierowania się w życiu zawodowym naukowym obiektywizmem oraz ogólnoludzkimi i europejskimi wartościami demokracji i tolerancji.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
Podstawowe kryteria:
• obecność na zajęciach;
• aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć;
• znajomość zalecanej literatury przedmiotu;
• zaliczenie egzaminu końcowego.
Skala ocen
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów;
dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami;
dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków;
dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami;
dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami;
niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.
Literatura
Zalecana literatura:
• M. Głowiński, T. Kostkiewiczowa, A. Okopień - Sławińska, Zarys teorii literatury (jedno z wielu wydań).
• Słownik terminów literackich, pod red. M. Głowińskiego, T. Kostkiewiczowej, A. Okopie
• Sławińskiej, J. Sławińskiego (jedno z kilku wydań).
• Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2006.
• Problemy socjologii literatury, pod red. J. Sławińskiego. Wrocław 1971.
• Liryka polska : interpretacje, pod red. Jana Prokopa i Janusza Sławińskiego,
Gdańsk 2001 (lub wyd. wcześniejsze).
• Kulawik, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków 1997 (lub inne).
• B. Chrząstowska, S. Wysłouch, Poetyka stosowana, Warszawa 1987
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: