Wstęp do komunikacji interkulturowej 09-WDKI-ILS-11
Opis treści kształcenia:
Wyjaśnienie i omówienie pojęć komunikacja, kultura, interkulturowość.
Omówienie pojęć relatywizm kulturowy i etnocentryzm. Zwrócenie uwagi na problem ksenofobii jako przyczyny niechęci przed poznaniem innych kultur. Wyjaśnienie istoty grupy własnej i grupy obcej.
Stereotypy, uprzedzenia, postrzeganie siebie i innych przez pryzmat kultury własnej i obcej na podstawie W. Lippmanna, J. Dąbrowskiej, U. Quasthoff i in.
Sposoby, możliwości i problemy związane z komunikowaniem niewerbalnym, wpływ elementów parawerbalnych na efekt komunikacji.
Ukazanie najistotniejszych cech różniących poszczególne kultury, jak np. wysoki i niski kontekst, hierarchizacja, poczucie czasu, działanie w grupie, negowanie wypowiedzi.
Przedstawienie problematyki dotyczącej szoku kulturowego na przykładach a także w formie graficznej wg J. Boltena, C. Obero, K. DuBois.
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Zna i rozumie treść, formę i funkcję terminologii związanej z komunikacją interkulturową i jej cywilizacyjnymi, kulturowymi i historycznymi kontekstami.
Uzasadnia sensowność działań relatywizujących komparatywne postrzeganie obcych kultur.
Zna mechanizmy powodujące powstawanie stereotypów, umie odnaleźć się w stereotypowym postrzeganiu siebie i innych.
Posiada wiedzę z zakresu komunikowania niewerbalnego i para werbalnego.
Potrafi wykazać zróżnicowanie kulturowe na wielu płaszczyznach życia.
Jest świadomy zjawiska szoku kulturowego i potrafi go opanować.
Literatura
Assmann, Aleida, 2008, Einführung in die Kulturwissenschaft. Grundbegriffe, Themen, Fragestellungen, Schmidt Verlag, Berlin.
Boski, Paweł, 2009, Kulturowe ramy zachowań społecznych, PWN, Warszawa.
Fleischer, Michael, 2001, Kulturtheorie. Systemtheoretische und evolutionäre Grundlagen, Athena-Verlag, Oberhausen.
Heringer, Hans-Jürgen, 2004, Interkulturelle Kommunikation. Grundlagen und Konzepte,
Hiller, Gundula Gwenn, Vogler-Lipp, Stefanie, 2010,Schlüsselqualifikation Interkulturelle Kompetenz: Grundlagen, Konzepte, Methoden, VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden
Hofstede, Geert, Hofstede, Jan, Gert, 2007, Kultury i organizacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Huntington, Samuel, 1996, Kampf der Kulturen. Die Neugestaltung der Weltpolitik im 21. Jahrhundert, München, Wien.
Knapp-Potthoff, Annelie, 1997, Interkulturelle Kommunikationsfähigkeit als Lernziel, in: Knapp-Potthoff, Annelie, Liedke, Martina (Hrsg.), Aspekte interkultureller Kommunikationsfähigkeit, München.
Liebe, Frank, 1996, Interkulturelle Mediation – eine schwierige Vermittlung. Eine empirisch-analytische Annäherung zur Bedeutung von kulturellen Unterschieden, Berghof Report Nr. 2, Berlin.
Lüsebrink, Hans-Jürgen, 2008, Interkulturelle Kommunikation: Interaktion, Fremdwahrnehmung, Kulturtransfer. Stuttgart; Weimar: Verlag J. B. Metzler.
Thomas, Alexander; Kinast, Eva-Ulrike; Schroll-Machl, Sylvia (Hrsg.), 2003, Handbuch Interkulturelle Kommunikation und Kooperation. Bd.1 Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
Thomas, Alexander, 1993, Psychologie interkulturellen Lernens und Handelns, in: Thomas, Alexander (Hrsg.), Kulturvergleichende Psychologie. Eine Einführung. Göttingen.
Thomas, Alexander, 1999, Handwirksamkeit von Kulturstandards. Beispiele aus deutsch-amerikanischen und deutsch-chinesischen Interaktionen, in: Hahn, Heinz (Hrsg.), Kulturunterschiede. Interdisziplinäre Konzepte zu kollektiven Identitäten und Mentalitäten, Frankfurt am Main.
Quasthoff, Uta, 1973, Soziales Vorurteil und Kommunikation, Frankfurt am Main.
Wimmer, Andreas, 2005, Kultur als Prozess. Zur Dynamik des Aushandelns von Bedeutungen, VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: