Wstęp do językoznawstwa 09-WDJaj-ILS-11
Język jako system i narzędzie komunikacji
Językoznawstwo jako dziedzina badań naukowych, jej przedmiot i zadania
Podstawowe kierunki, prądy i metody badań językoznawczych
Podsystemy językowe, ich jednostki i opis
Odmianki językowe i krótki zarys historii języka polskiego
Zagadnienia językoznawstwa stosowanego w zarysie
Powiązania wybranych kierunków i metod językoznawczych z metodami nauczania języków obcych
Funkcjonowanie języka w społeczeństwie
Opis językowy a translatoryka
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
nazywa i objaśnia podstawowe pojęcia z zakresu badań językoznawczych synchronicznych i wybranych diachronicznych
przedstawia treść, formę i funkcję podstawowej terminologii z zakresu językoznawstwa
wylicza i opisuje główne kierunki językoznawstwa i najważniejsze nowe osiągnięcia w obszarze językoznawstwa
charakteryzuje kompleksową naturę języka i jego podsystemy, bogactwo form występowania i zmienność historyczną
ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu językoznawstwa i jego powiązań z innymi naukami humanistycznymi
analizuje treści, korzystając z wybranych przez siebie odpowiednich źródeł
rozpoznaje i ocenia procesy i zjawiska językowe na podstawie uzyskanej wiedzy
efektywnie planuje pracę indywidualną oraz zespołową
Kryteria oceniania
Kryteria oceny konwersatorium:
• czynny udział w zajęciach
• zaliczenie kolokwiów pisemnych
Kryteria oceny kolokwiów oraz egzaminu pisemnego
poprawność terminologiczna i definicyjna w odpowiedzi na pytania teoretyczne z zakresu językoznawstwa
poprawność rozwiązywanych zadań praktycznych
60% poprawnych rozwiązań – ocena dostateczna
Skala procentowa:
90 – 100% bardzo dobry
85 – 89% dobry plus
80 – 84% dobry
75 – 79% dostateczny plus
60 – 74% dostateczny
0 – 59% niedostateczny
Warunkiem podejścia do egzaminu jest zaliczenie konwersatorium ze wstępu do językoznawstwa.
Literatura
Wybrane fragmenty z następujących pozycji:
‒ Bobrowski, I. (1998): Zaproszenie do językoznawstwa. Kraków.
‒ Grzegorczykowa, R. (2007): Wstęp do językoznawstwa. Warszawa.
‒ Helbig, G. (1982): Dzieje językoznawstwa nowożytnego. Wrocław.
‒ Kłosińska, K. (ed.) (2004): Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce. Warszawa.
‒ Łuczyński, E. / Maćkiewicz, J. (2011): Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia. Gdańsk.
‒ Zdunkiewicz-Jedynak D., (ed.) (2014): Ćwiczenia ze stylistyki. Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: