Wstęp do językoznawstwa 09-WDJ-ILS-11
Opis treści kształcenia
Język jako system i narzędzie komunikacji
Językoznawstwo jako dziedzina badań naukowych, jej przedmiot i zadania
Podstawowe kierunki, prądy i metody badań językoznawczych
Podsystemy językowe, ich jednostki i opis
Odmianki językowe i krótki zarys historii języka niemieckiego
Zagadnienia językoznawstwa stosowanego w zarysie
Powiązania wybranych kierunków i metod językoznawczych z metodami nauczania języków obcych
Funkcjonowanie języka w społeczeństwie
Opis językowy a translatoryka
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
nazywa i objaśnia podstawowe pojęcia z zakresu badań językoznawczych synchronicznych i wybranych diachronicznych
przedstawia treść, formę i funkcję podstawowej terminologii z zakresu językoznawstwa
wylicza i opisuje główne kierunki językoznawstwa i najważniejsze nowe osiągnięcia w obszarze językoznawstwa niemieckiego
charakteryzuje kompleksową naturę języka i jego podsystemy, bogactwo form występowania i zmienność historyczną
ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu językoznawstwa i jego powiązań z innymi naukami humanistycznymi
analizuje i syntetyzuje treści, korzystając z wybranych przez siebie odpowiednich źródeł
rozpoznaje i ocenia procesy i zjawiska językowe na podstawie uzyskanej wiedzy
efektywnie organizuje i planuje własną pracę oraz potrafi krytycznie ocenić jej priorytety
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
Czynny udział w konwersatoriach
Zaakceptowany referat wygłoszony na zajęciach
Testy pisemne (60% poprawnych rozwiązań – ocena dostateczna)
Podsumowujący sprawdzian pisemny (60% poprawnych rozwiązań – ocena dostateczna)
Ocena zaliczeniowa ustalana jest na podstawie ocen z testów cząstkowych i sprawdzianu podsumowującego oraz aktywności studenta na zajęciach.
Literatura
Fisiak, Jacek (1985): Wstęp do współczesnych teorii językoznawczych. Warszawa.
Kleine Enzyklopädie - Deutsche Sprache (2001). Frankfurt am Main.
Vater, Heinz (1999): Einführung in die Sprachwissenschaft. München.
Grzegorczykowa, Renata (2007): Wstęp do językoznawstwa. Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: