Wstęp do językoznawstwa 09-WDJĘZ-11
Programem zajęć objęte są następujące zagadnienia:
1/ poziomy języka i metody ich opisu
2/ specyfika języka naturalnego na tle innych systemów komunikacyjnych
3/ elementy językoznawstwa porównawczego i indoeuropejskiego
4/ elementy językoznawstwa typologicznego
5/ wariantywność w ujęciu synchronicznym: odmiany i style języka
6/ relatywizm językowy i uniwersalia językowe
7/ współzależność między leksykonem i gramatyką
8/ elementy semantyki językoznawczej i leksykologii
9/ zastosowania językoznawstwa w technologii (np. Wordnet, korpusy, wyszukiwarki, translatory, i inne)
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
1/ wyjaśnia podstawowe terminy z zakresu językoznawstwa ogólnego
2/ rozumie i objaśnia różnice między typami morfoskładniowymi języków
3/ charakteryzuje i rozpoznaje różne style i odmiany języka
4/ wymienia różne podejścia teoretyczne w opisie języka i potrafi je ze sobą porównać
5/ stosuje terminologię językoznawczą w mówieniu o języku
6/ przyporządkowuje języki europejskie i niektóre języki nieeuropejskie do rodzin językowych, w szczególności określa rozczłonkowanie wewnątrz rodziny indoeuropejskiej
7/ rozumie współzależność między leksykonem i gramatyką i potrafi wyjaśnić ją posługując się przykładami ze znanych mu języków
8/ przywołuje założenia semantyki językoznawczej i objaśnia, a także poddaje ewentualnej krytyce kształt hasła słownikowego dla wybranej jednostki wyrazowej
9/ wymienia zastosowania językoznawstwa w nowych technologiach, wie co to jest Wordnet i potrafi stworzyć fragment Wordnetu dla wybranego zbioru jednostek wyrazowych
10/ korzysta ze źródeł literaturowych
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo studenta w konwersatorium. analiza przykładów: samodzielna i w grupach. Znajomość literatury. Prace domowe. Sprawdzian pisemny na koniec semestru.
Literatura
1/ Bańczerowski J., Pogonowski J., Zgółka T., "Wstęp do językoznawstwa", UAM, Poznań, 1982.
2/ Bednarczuk L., "Języki indoeuropejskie", tomy 1 i 2, PWN, Warszawa, 1986.
3/ Bobrowski I., 1998, "Zaproszenie do językoznawstwa", Kraków, 1998.
4/ Fisiak J., "Wstęp do współczesnych teorii lingwistycznych", WSiP, Warszawa, 1985.
5/ Grzegorczykowa R., "Wprowadzenie do semantyki językoznawczej", PWN, W-wa, 2001.
6/ Handke K., "Socjologia języka", WN PWN, Warszawa, 2008.
7/ Heinz A., "Dzieje językoznawstwa w zarysie", PWN Warszawa, 1978.
8/ Ivič M., "Kierunki w lingwistyce", Ossolineum, 1979.
9/ Kurcz I., "Język a psychologia: podstawy psycholingwistyki". WsiP, Warszawa, 1992.
10/ Lyons J., "Wstęp do językoznawstwa". PWN, Warszawa, 1976.
11/ Lakoff G., Johnson M., "Metafory w naszym życiu", Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 1988.
12/ Polański K. (red.), "Encyklopedia językoznawstwa ogólnego", Ossolineum.
13/ Saussure, F. de, "Kurs językoznawstwa ogólnego", Warszawa, 1961.
14/ Taylor J. R., "Kategoryzacja w języku. Prototypy w teorii językoznawczej", Universitas, Kraków, 2001.
15/ Grzegorczykowa R. (2008), Wstęp do językoznawstwa, Warszawa: PWN
16/ Majewicz A. (1989), Języki świata i ich klasyfikowanie, Warszawa: PWN
www.ethnologue.com
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: